, , , , ,

Is de hype terecht?

Van de kwaliteit van de textures en details aan de characters zullen onze kaken niet naar beneden vallen, dit wordt echter goedgemaakt met een strakke framerate terwijl de game draait op 1080p. Daarnaast zijn de animaties ook erg vloeiend. Screenshots doen de game eigenlijk wat tekort, je moet het echt op bewegende beelden beoordelen. Vooral de Titans hebben subtiele bewegingen. De mechs zetten zich schrap voordat ze moeten incasseren en hebben een paar puike acties in petto om elkaar te verwoesten. Ook het herladen van wapens heeft veel aandacht gekregen.

Vallen we dan volledig voor de immense hype die maanden geleden al aan de gang was? Het antwoord daarop is dan toch nee. Ten eerste hebben we dus te maken met een online-only game. Een pure multiplayer shooter, waar iedere vorm van singleplayer ontbreekt. Er is wel een campaign aanwezig, maar ook dit wordt afgewerkt in online matches. Ook al wordt er enige achtergrondinformatie geleverd, je bent dus geen groots verhaal aan het volgen. De mogelijkheid om even rustig op jezelf te spelen is er dus ook niet. Zonde, aangezien er genoeg lore voorhanden lijkt te zijn. Tevens maakt het voor de vervolgmatches totaal geen verschil of je wint of verliest.

Ook ben ik niet over iedere spelmodus te spreken. Sowieso zijn de modi allemaal gebaseerd op bestaande concepten en wordt het nergens echt uniek. Er zijn vijf modi beschikbaar. In Last Titan Standing begint iedere speler in zijn mech en het team waarvan als eerste de Titans verwoest zijn heeft verloren. Attrition is een Deathmatch-versie waarbij de kills op AI, Titans en andere spelers bij elkaar op worden geteld. In Hardpoint Domination vecht je voor verschillende gebieden en Capture The Flag is een bekend principe in multiplayergames en voelt ook niet bepaald vernieuwend aan ondanks de toevoeging van de Titans. Als laatste is er de modus Pilot Hunter. Hier tellen alleen de kills op andere spelers, dus niet de Titans en minions. Ik wist niet zo goed wat ik hiervan moest vinden. Hiervoor is de limiet van zes spelers per team misschien toch iets te krap.

Naast het ontbreken van offline mogelijkheden in Titanfall is er ook geen LAN-ondersteuning. Daarnaast ben ik ook niet heel zeker over de speelduur van de game. Titanfall is continu intensieve actie, ik zie mezelf dan ook niet urenlang doorspelen. Over langere tijd is het wel zo dat je de game snel op kunt pakken om een paar matches te spelen en er ook zeker veel plezier van zal hebben, maar het komt steeds weer terug op dezelfde principes.

Wanneer je een match wilt starten heb je ook weinig controle over wat je gaat doen. Er kunnen geen playlists en privélobby’s aangemaakt worden, je kiest een spelmode en de game regelt verder waar je gaat spelen. Hetzelfde geldt voor de ondersteuning van clans en community-mogelijkheden, die zijn er vrijwel niet. Om de spelduur nog enigszins te verlengen zullen gamers moeten investeren in de aangekondigde DLC map packs.