Motorola heeft gekozen voor een camera die foto’s schiet in 10 megapixel. Dat is tegenwoordig wat weinig, maar zoals de meeste lezers ongetwijfeld zullen weten is het aantal megapixel doorgaans een marketingpraatje en heeft het veel minder effect op de uiteindelijke foto dan wel eens wordt beweerd door verkopers. Minstens zo belangrijk zijn de kwaliteit van de camerasensor en -lenzen die gebruikt zijn, maar dat is iets wat je moet ervaren en wat op papier niet iedereen iets zegt.

Een slimmigheidje dat Motorola in de Moto X heeft ingebouwd is een methode om de camera snel op te starten. Ik denk dat het qua snelheid van de procedure overigens niet bizar veel uitmaakt ten opzichte van de gemiddelde Android-smartphone, maar het is wel erg eenvoudig. Als je de telefoon in je hand hebt draai je tweemaal met je pols en dan start de camera-applicatie op.

Foto’s

1: Externe belichting, 2: Geen belichting, zonder flitser, 3: Met flitser

De foto’s van de prikkers zijn niet erg goed. Zo is te zien dat de rode en oranje prikkers nauwelijks van elkaar zijn te onderscheiden. Ook is er sprake van relatief veel ruis en zijn de foto’s niet allemaal scherp.

1: Beweging, 2: Buiten, van dichtbij, 3: Op korte afstand

De Moto X mist de mogelijkheid om uit verschillende opnamemodi te kiezen. De foto van de carrousel is dus genomen in de normale opnamemode. De beweging wordt niet scherp op de plaat gezet, ook zijn de kleuren enigszins verzadigd.

De foto van de stenen is prima, die van de auto mag er ook wezen. In deze gevallen presteert de Moto X ineens prima.

1: Van grote afstand, 2: Zelfde afstand, ingezoomd

De foto van de gebouwen is vaak een valstrik voor smartphones. De voorgrond valt vaak erg donker uit en dat is ook in dit geval zo, maar niet heel extreem. Als je kijkt naar het gebouw aan de rechterzijde, is wel duidelijk dat het op die locatie erg donker is. De algemene belichting van deze foto had dus beter gemogen. Het inzoomen met de Moto X is niet direct aan te raden, maar dat geldt voor vrijwel elke smartphone.

Video’s

Video’s schiet de Moto X in Full HD. Sommige high-end smartphones schieten al in 4K-resolutie, maar gezien de beperkte rekenkracht van de Moto X is dat in dit geval gewoon niet haalbaar. Ook ontbeert de smartphone optische stabilisatie.

In de bovenstaande video is ondanks het gemis van de optische stabilisatie te zien dat kleine schokken van de hand goed niet leiden tot een hele schokkerige video. Motorola heeft dat dus softwarematig goed weten op te lossen. Verder is er wel wat ruis aanwezig in de video, wil de camera soms ongelukkig compenseren voor variaties in licht (0:05) en is het geluid niet erg helder te noemen.