Prestaties (grafisch)

Samsung heeft op de vorige pagina bewezen dat het op het gebied van systeemprestaties de te kloppen partij is. Geen enkele chip komt in de buurt van Samsung’s prestaties. Nu zijn goede systeemprestaties erg prettig voor een soepele gebruikservaring, maar wil je ook een goede game-ervaring dan moet Samsung ook op grafisch gebied goede prestaties neerzetten.

Aangezien de Galaxy S6 en de Galaxy S6 Edge beide beschikken over een QHD-scherm met een 2560 x 1440 pixels schermresolutie moeten er flink wat pixels worden berekend en aangestuurd. Zo’n QHD-scherm is dus weliswaar ontzettend scherp maar het kost ook meer rekenkracht.

Benchmark: GFXBench 3.0 Manhattan (C24Z16 onscreen)


In de eerste benchmark zien we dat de Galaxy S6 een zeer nette score laat noteren van 16 frames per seconde. Hoewel dat niet de eerste plaats is zijn alle toestellen die hoger scoren, smartphones met een veel lagere schermresolutie. De GPU in de Exynos 7420-chip, de Adreno Mali-T760MP8, is dus wel degelijk zeer krachtig, bij hele zware games heeft deze het echter wel zwaar met al die pixels.

Benchmark: GFXBench 3.0 Manhattan (C24Z16 offscreen)


In de offscreentest, waarbij de schermresoluties gelijk worden getrokken, is te zien dat de Samsung Galaxy S6 de beste score weet neer te zetten.