, ,

Gametypes

Wanneer je de game opstart krijg je de keuze in het menu uit vier verschillende opties.

Uiteraard is de campagne de belangrijkste spelmodus en er valt te kiezen uit drie moeilijkheidsgraden, te weten casual, normal en hard. Later kun je nog een vierde moeilijkheidsgraad vrijspelen namelijk insane. Tijdens de campagne is het de bedoeling dat je als lid van de Red Faction de Earth Defense Force (EDF) moet terugdringen. Om ze terug te dringen moet je voornamelijk gebouwen van ze slopen, auto’s van ze stelen of andere verzetsstrijders redden gebouwen. Door het behalen van missies daalt de invloed van de EDF in een sector en stijgt het moraal. Hoe hoger het moraal hoe meer hulp je krijgt van andere verzetstrijders. Daarnaast heb je in de game ook nog kleinere missies waarin je bijvoorbeeld zo snel mogelijk een gebouw met de grond gelijk moet maken terwijl je maar een beperkt aantal wapens hebt.

In principe ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt op Mars, maar sommige sectoren zijn pas te betreden als je een andere sector hebt bevrijdt. Daarnaast is elke sector weer anders, zo is de ene sector erg groen, terwijl andere sectoren bedekt zijn met ijs of rotsen.

Naast de campagne is er nog een gamemodus die wrecking crew heet. Dit is een modus waar in je bijvoorbeeld maar bepaalde wapens krijgt en zo veel mogelijk moet slopen in een minuut. Je hebt ook een gametype met bonusmissies. Deze missies moet je vrijspelen. Je kunt bij de bonusmissies ook weer vier niveaus kiezen, hier kun je insane wel meteen in het begin kiezen. Deze bonusmissies zijn niet behoorlijk lang, waardoor je een hoop extra gameplay krijgt.

Tenslotte is er nog de multiplayer waarin je veel verschillende speltypes hebt, zoals capture the flag of damage control. In de meeste van deze speltypes gaat het vooral om het schieten en wat minder om het slopen. Natuurlijk heb je ook speltypes er tussen zitten waar in je dat wel kunt doen. In totaal zijn er negen multiplayspeltypes en daarvan zijn er zes in het begin al beschikbaar. Als je verder in de game komt speel je de andere drie ook vrij. Je kunt de game natuurlijk online spelen, maar ook via een lokaal netwerk.

Wapens

Red Faction: Guerilla kent verschillende wapens. Je hoofdwapen is altijd een flinke sloophamer en daarnaast kun je nog drie andere wapens tegelijkertijd met je meezeulen. Ook heb je plakbommen die je op afstand tot ontploffing kunt brengen. In het begin moet je het doen met eenvoudige wapens, maar gaandeweg speel je nieuwe wapens vrij, zoals een raketwerper en een soort plasmawapen die delen van gebouwen laat smelten Hier onder een filmpje waar in alle wapens wat verder worden toegelicht:

Upgrades

Ook heb je een spaarsysteem waarmee je upgrades kan kopen. Daarmee kun je nieuwe uitrusting kopen of je wapens verbeteren. Een voorbeeld van zo’n upgrade is dat je in plaats van drie plakbommen er vier kunt gebruiken in een keer. De upgradepunten (scraps) krijg je door stukken gesloopte gebouw van de EDF te verzamelen. Ook krijg je deze punten als je een missie succesvol afrondt.

GEO-MOD 2.0

Volition, de ontwikkelaar van Red Faction: Guerilla heeft voor deze game de GEO-MOD 2.0-engine ontwikkeld. Deze engine zorgt er voor dat gebouwen net als in het echt opgebouwd kunnen. Schiet je bijvoorbeeld een groot deel van de steunpilaren weg dan zakt het gebouw in. Vrijwel alles in de game is dan ook te slopen en grote gebouwen storten spectaculair in als je ze aan het slopen bent. Ik moet zeggen dat je met deze engine wel een stuk vrijer gelaten wordt in hoe je een missie aanpakt. Je kunt er nog steeds voor kiezen om door de voordeur voorzichtig naar binnen te gaan, of je kunt er voor kiezen om gewoon het halve gebouw te slopen om zo ook binnen te komen.