Eindelijk uitleg omtrent gestures

Een van de zaken die direct zullen opvallen bij gebruikers van Windows 8 die upgraden naar Windows 8.1 is dat Microsoft eindelijk voorziet in een vorm van uitleg hoe Windows 8.1 eigenlijk werkt. Windows 8 kent namelijk menubalken die tevoorschijn kunnen komen door met de muis in bepaalde hoeken te gaan staan of aan de rand van het scherm naar binnen te vegen.

Microsoft heeft ervoor gekozen om tijdens het gebruik van Windows 8.1 af en toe in het scherm met hints aan te komen zetten, waarin het gebruik van het besturingssysteem wordt uitgelegd. Een positieve vooruitgang natuurlijk dat Microsoft het gebruik van het besturingssysteem probeert uit te leggen aan de gebruikers. Het is een stap vooruit ten opzichte van Windows 8, daarin zat namelijk nauwelijks uitleg over de werking, maar echt geweldig vind ik deze nieuwe uitleg ook nog niet. Het is nogal beperkt, ik kreeg bij het openen van een app bijvoorbeeld de hint om de rechter charmbars tevoorschijn te toveren en vervolgens op start te drukken. Als je dat vervolgens doet, dan ben je in het hoofdscherm, er wordt verder niet toegelicht wat er is gebeurd en dat de applicatie nu nog actief is op de achtergrond.

Als je Windows 8.1 voor het eerst gebruikt, dan moet je een gebruiker aanmaken, vervolgens krijg je na het invullen van enkele gegevens de boodschap dat Windows je gebruikersomgeving aan het inrichten is. Daar moet je vervolgens een minuut of twee op wachten. Ik ben van mening dat Microsoft in die twee minuten een prachtige video had kunnen tonen die al deze onbekende menubalken en handelingen had kunnen uitleggen. Op die manier weet de gebruiker meteen hoe het besturingssysteem werkt voordat hij of zij ermee begint te werken. Ik spreek nog steeds Windows 8-gebruikers die niet weten dat ze een app kunnen afsluiten door deze van boven naar beneden te slepen, nu kunnen we zeggen dat dit aan de gebruiker ligt, maar ik ben van mening dat de uitleg van Microsoft gewoon tekort schiet.

Er zijn nog een paar compensaties die ik hierbij wel moet vermelden, in Windows 8.1 is nu ook een app te vinden die de naam Help en Tips draagt en waarin het gebruik van Windows 8 wel wordt uitgelegd. Deze app moet echter wel handmatig door de gebruiker worden opgestart. De gebruiker moet dus zelf het initiatief tonen om uitleg te willen over het besturingssysteem en weten waar hij of zij dan terecht moet. Ik vraag me dan ook af hoeveel gebruikers die app gaan opstarten, ik blijf bij mijn idee voor een video tijdens het aanmaken van een gebruiker, als er toch gewacht moet worden op het systeem. De genoemde app op zich is wel aardig, maar niet meer dan dat, het zijn korte verhaaltjes met animaties die functies van het besturingssysteem uitleggen.

Op de website van Microsoft is eigenlijk de beste uitleg te vinden, hier staan allemaal filmpjes waarin alles tot in de puntjes wordt uitgelegd, van mij had Microsoft die gewoon mee mogen installeren op elk Windows 8-systeem. Of het besturingssysteem nou 12GB in beslag neemt of 12,5GB, die paar honderd MB maakt dan ook niet meer uit.