, , ,

Keuzes

In Splinter Cell: Double Agent speel je net als in de vorige delen weer met Sam Fisher. In een missie gaat het compleet fout en Sam geeft aan dat soort missies niet meer te willen doen. Sam gaat daarom undercover om te infiltreren bij een terroristenorganisatie. Echter gaat hij niet zomaar undercover, hij laat zich opsluiten in de gevangenis. Daar moet hij zich bij de terroristenorganisatie JBA zien te voegen, en hun vertrouwen te winnen. Dit lukt en Jamie Washington (een medegevangene en lid van de JBA) geeft aan dat het tijd is om te ontsnappen. Hier begint je undercoveravontuur pas echt. Eenmaal ontsnapt beland je bij de JBA in hun hoofdkwartier. Hier moet je het vertrouwen van de JBA winnen, en behouden, maar tevens ook opdrachten voor de NSA uitvoeren. Zo zal je als snel de keuze moeten maken om een onschuldig persoon neer te schieten of niet, omdat deze individu het hoofdkwartier gezien heeft.

Sam Fisher: van topspion tot gevangene..

Het hele spel door moet je afwegingen maken, wil ik meer vertrouwen van de JBA of de NSA? Elke missie zal je doelen krijgen voor beide partijen, het is vaak mogelijk om de doelen voor beide partijen te halen, maar soms is er maar 1 keuze mogelijk: JBA of NSA. Deze keuzes worden ingame weergegeven door 2 horizontale balkjes, hoe voller deze balkjes, hoe groter het vertrouwen van de betreffende organisatie is. Is er echter 1 van de 2 balkjes leeg, dan is het game-over. Je kan dus niet alleen voor de NSA of alleen voor de JBA doelen halen, je zult ook dingen moeten doen die wat minder op prijs gesteld zullen worden door één van de organisaties.

Kan jij leven met een slecht geweten?

Dit is een leuke toevoeging aan de toch al spannende gameplay van de Splinter Cell serie. Dit zorgt soms voor lastige en morele kwesties, zoals het eerder genoemde voorbeeld met de onschuldige man. Schiet je hem neer om meer vertrouwen te krijgen van de JBA, of schiet je hem niet neer, om zo meer vertrouwen van de NSA te krijgen? Zo kan je aan het einde van het spel een aantal verschillende eindes krijgen.