,

Intro

Vergeet Carbon en Most Wanted, ProStreet is een totaal andere game dan zijn voorgangers. De voorgaande games waren voornamelijk gericht op de hele "underground" straatracing scene. ProStreet doet een totale ommekeer en gaat bovengronds. Georganiseerde racedagen op afgezette vliegvelden, industrieterreinen en in woestijngebieden vormen de hoofdzaak in ProStreet. Geen neonbalken meer, geen spinners en geen stad waarin je rond kan rijden maar puur en alleen performance auto’s op circuits.

Naast deze ommekeer in de setting heeft EA ook voor een totale verandering van het besturingssysteem gezorgd. Niet langer de arcade besturing in de stijl van Underground of Carbon waar je vaak met vol gas de bocht door kon, of via de vangrail een bocht met gemak kon nemen. Je rem zal je vaker gebruiken dan dat je in de voorgaande NFS games hebt gedaan, een scherpe bocht met 100 km/h nemen is iets wat je niet meer kunt doen. Het spel neigt meer richting een simulatie-game als Forza Motorsport, maar kan denk ik het beste vergeleken worden met Project Gotham Racing op sommige punten.

Grafisch is meteen te zien dat ProStreet totaal niet op de vorige games lijkt. De plastic looks van de voorgaande games zijn vervangen met hardere, metalen looks, er is geen neon meer te vinden in het spel en alles ziet er gewoon stukken realistischer uit, en het spel is grafisch zeker vergelijkbaar met Forza Motorsport. Ook zijn er voor het eerst in een hele reeks NFS games weer schademodellen aanwezig: je auto’s gaan geheid wat klappen krijgen, en dat is zichtbaar en merkbaar. Teveel schade zorgt voor slechtere performance, zo zal je minder goed sturen en je trekt minder snel op.

Naast gevolgen voor het uiterlijk en de besturing voor je auto is er ook een negatief effect voor je portemonnee: de schade zul je zelf moeten betalen. Gelukkig krijg je voor elke racedag een aantal "(total) repair makers", waarmee je lichte schade kan repareren, of je volledige auto kan laten herstellen indien je hem total-loss rijdt. Zijn deze tegoedbonnen op, dan moet je het zelf betalen, en helaas: een simpele restart bij een crash om onbeschadigd opnieuw te beginnen is niet mogelijk, de schade blijft aanwezig totdat je het gerepareerd hebt.
Dit is in combinatie met het hogere realisme in de game iets wat er voor zorgt dat je voorzichtiger moet gaan rijden, even een tegenstander opzij rammen resulteert in schade, de kans om van de baan te vliegen en een deuk in je portemonnee.

NFS ProStreet bevat de volgende gamemodes:

Grip Mode:
Grip Race: De standaard race, neem het op tegen 7 tegenstanders op een (afgezet) circuit.
Grip Class: Vergelijkbaar met de Grip Race, alleen met 2 klassen, afhankelijk van je auto wordt je in Class A of Class B ingedeeld met 3 tegenstanders.
Time Attack: Zet de snelste tijd neer in 3 ronden. Er zijn 3 andere coureurs op de baan die hetzelfde proberen.
Sector Shootout: Zet in 4 sectoren de snelste tijd neer. Elke keer dat je de tijd verbeterd (je eigen of die van de AI) krijg je punten. Degene met de meeste punten wint.

Drag Mode:
1/4 Mile: Dragrace over een kwartmijl (ongeveer 402 meter). Perfect shifts zorgen er voor dat je de beste tijd neerzet in 3 pogingen.
1/2 Mile: Zelfde principe als de 1/4 Mile, maar dan over een halve mijl (804 meter).
Wheelie: Zet de langste "wheelie" neer, daarmee wordt bedoeld dat je op je achterwielen rijdt. Alleen mogelijk met auto’s die genoeg PK hebben.

Drift Mode:
Drift: Drift door de bochten met de meeste stijl en snelheid, en scoor de meeste punten.

Speed Challenge:
Speed Challenge: Een point-to-point race met extreem hoge snelheden tegen 7 tegenstanders. Kleine foutjes kunnen fataal zijn dus pas goed op waar je rijdt.
Top Speed Challenge: Op eenzelfde baan als voor de Speed Challenge zet je nu bij een aantal vaste checkpoints een topsnelheid neer. De hoogste totale snelheid (elke checkpoint wordt opgeteld) wint de race.

Uiteindelijk zal je door het winnen van de bovenstaande gametypes de mogelijkheid krijgen om de King van elk discipline uit te dagen, met als einddoel de ultieme Showdown King te worden.