3min

Tags in dit artikel

, , ,

Thrustmaster FGT Experience Stuur

Het stuur heeft een diameter van 24,5 cm. Dit is aan de kleine kant en inderdaad, grote handen zijn niet handig bij dit stuur. Verder heeft het stuur rubberen vlakken op de plekken waar de handen zullen rusten. Dit rubber heeft een lekker profiel en heel behoorlijke grip. Daarnaast heeft dit rubber niet het ‘zweet’-gevolg, waardoor lang doorrijden met dit stuur zeker mogelijk is. Een groot nadeel van dit stuur is dat het niet voelt alsof je iets stevigs vastpakt. Het rad voelt gewoon hol aan, wat erg jammer is. Daarnaast kraakt het stuur zowel bij het sturen als bij de verticale speling.


Close-up van het stuur met zijn knoppen

Op de voorkant zijn elf van de dertien knoppen te vinden. Op de rechterspaak zitten vier knoppen, op de onderspaak zitten drie knoppen en bij beide duimen in het rad zelf zitten bij elke duim twee, dus in totaal vier knoppen. Verder zien we nog een achtweg HAT-switch op de linkerspaak.

De knoppen aan de voorkant lijken geen echte ‘klik’ te maken. Erg goed gedaan van Thrustmaster om de knoppen in het rad lichtelijk verzonken te plaatsen. Hierdoor druk je ze niet per ongeluk in. Nadeel is wel dat ze met dikke vingers moeilijk in te drukken zijn. De achtweg HAT-switch werkt niet lekker, als je naar rechts drukt gaat hij soms naar beneden/rechts of naar boven/rechts. De knop lijkt zelf niet van hoge kwaliteit, aangezien ook bij continu indrukken op één plek soms de richting (op het pc-scherm) verandert.

Op de achterkant zitten de schakelflippers. In de kleur zilver zien ze er hip uit en daarnaast werken ze ook nog fantastisch. Het gevoel en de klik zorgen voor vertrouwen. Ze zijn goed bereikbaar en de slag is ook niet te kort of te lang. Echt zeer goed, zeker binnen de prijsklasse. Een versnellingspookje is afwezig, maar met deze schakelflippers zul je hem toch niet gauw gebruiken.

De behuizing van het stuur heeft wel wat grote naden op bepaalde plekken, maar ziet er verder kwalitatief goed uit. Hetzelfde geldt voor het stuur. Het is jammer dat Thrustmaster een naad in het rubber heeft zitten aan de zijkant, daardoor voelt de afwerking soms matig aan. Het stuur is naast het rubber opgebouwd uit hard plastic dat er best goed uitziet. Op het stuur prijkt verder nog een rood ledje dat brandt als het stuur is aangesloten. De felheid van dit ledje is erg irritant in het donker. Deze had beter op een andere plek geplaatst kunnen worden dan in één van de ‘schroeven’ in het stuur. Verder zien we natuurlijk het Ferrari-logo met het steigerende paardje.

De klem van het stuur is matig. Het stuur valt eenvoudig te bewegen, waardoor hij niet stabiel aanvoelt. Wat wel positief is, is dat de klem geschikt is voor zeer dikke bureaus, in ieder geval tot zes centimeter, maar mogelijk nog dikker.


Duidelijk te zien: de naad die doorloopt in het rubber

Vibration feedback en precisie


Het stuur heeft zoals eerder gezegd geen force feedback, maar vibration feedback. Het grote verschil is dat dit stuur gewoon gaat trillen wanneer er op een force feedback stuur echte krachten vrijkomen. Om eerlijk te zijn geeft vibration feedback niet meer gevoel dan een gewoon stuur zonder enige krachten. Je voelt niet wanneer de auto dreigt over te sturen, of wanneer je je remmen blokkeert. Het bungeekoord in het stuur maakt soms een wat vreemd geluid, maar voelt verder solide aan voor centrering.

Uit ervaring met een ouder model van Thrustmaster mét force feedback is mij bekend dat de force feedback goed is. Dat stuur was in feite de voorloper van het stuur dat hier getest wordt, en was ook in dezelfde smaakjes verkrijgbaar. De precisie van het stuur is goed. Het doet precies wat je wilt en het reactievermogen is goed. Geen aanmerkingen op dit punt. De draaihoek is 180 graden wat vrij standaard is.