4min

Generatieve AI is een game changer. De nieuwe vorm van kunstmatige intelligentie verandert de manier waarop we samenwerken en verhoogt de productiviteit van ons werk. Een groot voordeel van GenAI is de mogelijkheid om klantervaringen verder te optimaliseren. Dit thema stond dit jaar centraal tijdens Adobe’s Experience Makers evenement in Amsterdam. Experts, klanten en partners van Adobe kwamen samen om de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van digitale marketing en customer experience te bespreken. Hoe creëer je nog content die onderscheidend is van concurrenten, maar ook: hoe zet je GenAI in als waardevolle creatieve copiloot in je werk?

Een korte terugblik

Dit jaar werd het evenement gepresenteerd door Maarten Bouwhuis en geopend door Alex Azzopardi, General Manager Benelux bij Adobe. De focus lag op het potentieel van generatieve AI in content, vooral met het oog op schaalbaarheid. Net als bij voorgaande edities benadrukten de presentaties de behoefte aan personalisatie, het optimaliseren van de gebruikerservaring en de toenemende impact die data en analyses hebben op groei, kansen en marktaandeel. Met generatieve AI als rechterhand kunnen bedrijven hun middelen optimaal benutten, workflows optimaliseren en voldoen aan de vraag naar content in de huidige markt.

Innoveren door middel van content en ervaring

Jamie Brighton, Director Product Marketing EMEA bij Adobe, vertelde over de toenemende vraag naar content. Uit recent onderzoek van Adobe stelt 80 procent van de ondervraagde bedrijven dat de vraag naar content in de afgelopen twee jaar bijna is verdubbeld. Samen met de toenemende behoefte aan personalisatie zorgt dit voor meer complexiteit en druk op bedrijfsmiddelen, vooral voor multi-brand bedrijven of bedrijven met diverse product- of serviceportfolio’s. Hier biedt generatieve AI de oplossing.

De kracht van generatieve AI

De verwachtingen voor GenAI liggen hoog. Zo denkt 89 procent van de marketing- en custom experience (CX)-leiders dat de technologie gaat helpen bij het personaliseren van klantervaringen. Daarnaast gelooft 90 procent van de CX-leiders dat AI helpt bij de creatie en personalisatie van content. De cijfers weerspiegelen het potentieel van generatieve AI, bleek uit twee demonstraties van Adobe’s Sensei GenAI en Adobe Firefly.

Beide oplossingen kunnen direct content genereren, zoals productbeschrijvingen en productafbeeldingen, alles in lijn met de huisstijl van het merk. Het hoge personalisatieniveau dat werd getoond, waarbij door data aangestuurde analyses worden gecombineerd met aanpasbare aspecten van GenAI, brengt een revolutie teweeg in de manier waarop bedrijven doelgroepen identificeren en campagnes opzetten.

Inspiratie uit de praktijk

Het hoogtepunt van het evenement waren de presentatie van een aantal klanten van Adobe. Vertegenwoordigers van bedrijven als Colruyt Group, Yonderland, Leaseplan, Toyota Motor Europe en Williams Racing vertelden hoe zij de kracht van contentpersonalisatie en data gebruiken om hun succes te vergroten. Zo is voor Colruyt Group het centraliseren van contentcreatie voor meerdere merken de sleutel tot hun voortdurende bedrijfsgroei. En zag Toyota Europe juist de noodzaak van diepgaande personalisatie in het klanttraject, rekening houdend met de taal en locatie van de doelgroep.

Ethische AI

De hele dag van het evenement stonden GenAI en het belang van digitale ervaringen centraal. Ook het ethische aspect van het gebruik van AI door bedrijven werd belicht. De maatschappij moet namelijk kunnen vertrouwen dat bedrijven de juiste keuzes maken op het gebied van ethiek en milieu. Het is dus belangrijk dat de content die je creëert aansluit bij de wensen en keuzes van je doelgroep.

Aidan Lyons, Chief Growth Officer bij Williams Racing, benadrukte de waarde van hun klanten binnen hun ecoysteem bij al hun content en klantervaringen. Williams Racing verhoogt het marktaandeel en de klantinteractie zowel digitaal als fysiek op racedagen. Echte klantwaarde komt voort uit het voldoen aan en overtreffen van de waarden van de klant, of het nu gaat om ESG-belangen, ethische besluitvorming of benaderingen van content en design. Om merkpotentieel te benutten, moet content de bedrijfswaarden uitstralen en doelgroepen inspireren, begeleiden en aanmoedigen via content die echt bij hen aanslaat.

Williams Racing ontwikkelde een originele videoserie die meer dan 15 miljoen keer werd bekeken – een stijging van 370 procent. Het aantal paginaweergaven steeg met 847 procent. Met 30 redactionele stukken per week heeft Williams Racing de oproep naar content omgezet in tastbare resultaten.

Groei op jouw manier

Adobe Experience Makers 2023 toonde aan dat bedrijven het niet langer kunnen veroorloven om digitale transformatie als optie te zien. Het is een noodzaak voor bedrijfsgroei in de snelle, digitaal gedreven wereld van nu. Met deze boodschap kwam de oproep voor het gebruik van generatieve AI. Hoewel het gebruik misschien nog in de kinderschoenen staat, kunnen AI-oplossingen functioneren als krachtige copiloten in groei gestuurd door ervaringen.

Dit is een ingezonden bijdrage van Adobe. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.