De titel van deze blog is enigszins gewaagd en gedurfd maar de grote vraag is, klopt de titel ook? ‘De consument wil helemaal geen tablet!’, wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is dat er momenteel in de media en door de fabrikanten een tablethype is gecreëerd. Maar zit de consument (of het bedrijfsleven) wel te wachten op een tablet? Of is het alleen een product voor de echte gadgetliefhebber en door alle media gewoon te ver opgeblazen?

Als we kijken hoe de tabletmarkt zich tot op heden heeft ontwikkeld dan kunnen we stellen dat de eerste iPad een doorslaand succes was en dat Apple daar zeker mee heeft gescoord.

Als eerste concurrent was daar de Galaxy Tab. De verkoopcijfers hiervan zijn volgens Samsung best wel goed, maar is dat wel zo? Voor deze tablet is echt gigantisch veel reclame gemaakt op internet en televisie. Vooral Vodafone heeft de tablet van Samsung enorm gepushed. In Nederland had je bijvoorbeeld het programma the Voice of Holland waar miljoenen mensen naar keken en elke 5min de tablet 10 seconde in beeld was. Daarmee creëer je zoveel exposure voor een product dat de verkopen automatisch wel zullen stijgen.

Als we dan naar de ontwikkelingen in de Verenigde Staten kijken waar ze momenteel net iets verder zijn en inmiddels al een tijdje de Motorola Xoom en de Blackberry Playbook in de winkels hebben liggen, dan komen er toch heel veel berichten naar buiten dat de verkoopcijfers van deze tablets echt enorm tegenvallen.

Ook zouden de tablets vaak worden teruggebracht naar de winkel omdat consumenten er niet blij mee zijn of het niet is wat zij ervan hadden verwacht.

De tabletmarkt begint nu in Nederland echt op stoom te komen, recent introduceerde Acer zijn Iconia tablet, Asus de Eee Pad Transformer en Samsung kwam met een 10,1 inch Galaxy Tab speciaal voor Vodafone. Ook gaan enorm veel fabrikanten de komende maanden de markt overspoelen met hun eigen tablets. De prijzen van deze tablets zullen beginnen zo rond de 350 à 400 euro en oplopen richting de 1000 euro. De markt zal dus overspoeld gaan worden met tablets en de fabrikanten verwachten allemaal dat de consument massaal tablets gaat kopen. Maar de grote vraag is gaat dat ook gebeuren?

De belangrijkste tabletmaand wordt misschien wel juni, de eerste Android 3.0 Honeycomb tablets liggen nu in de winkel en moeten echt de concurrentie aan gaan met de iPad van Apple. Eind mei krijgt heel Nederland zijn vakantiegeld uitgekeerd en heeft het de financiële middelen om een tablet te kopen.

Er is wellicht ook een andere theorie, Apple maakt goede moderne producten en probeert daarin zeer vernieuwend te zijn. Dat heeft de laatste jaren tot gevolg gehad dat het merk steeds populairder is geworden en steeds meer aanhangers heeft gekregen. Rondom Apple lijkt ook een soort hype te zijn ontstaan en wellicht was deze hype wel op zijn hoogtepunt toen de iPad werd gelanceerd, waardoor de verkopen van dit product zo enorm goed waren.

Inmiddels zie je ook dat de vraag naar de eerste iPad inmiddels is ingezakt, er is nog wel een grote vraag naar de iPad 2 maar dat lijkt meer te komen doordat deze zeer slecht leverbaar is. De grote vraag blijft dan ook wil de consument wel een tablet?

Of zijn de tablets misschien wel gewoon te duur? Met een gemiddelde prijs van 500 euro is een tablet net zo duur als een mid-range computer. In tijdens van een economische crisis kiest de consument misschien sneller voor een nieuwe computer?

Normaal gesproken doen fabrikanten goed onderzoeken om te kijken of er een goede afzetmarkt is, de grote vraag is of de fabrikanten dat nu ook hebben gedaan? Of dat ze mee zijn gegaan in een hype die straks niet meer blijkt te zijn dan een illusie? Het zou natuurlijk wel bizar zijn als de hele hype rond de opkomende tabletmarkt alleen gebaseerd is op de verkopen van de eerste iPad.

Maar misschien is er wel echt een vraag naar tablets en zijn de eerste iPad-concurrenten wel gewoon niet goed genoeg en komt de tabletmarkt deze zomer wel echt op gang. Uiteindelijk blijven er voorlopig alleen vragen over, die de komende tijd zeker beantwoord zullen gaan worden door het koopgedrag van de consument.

Uiteraard zijn wij op Techzine benieuwd hoe jij hier tegen aan kijkt? Zijn er mensen in jouw omgeving die hebben aangegeven binnenkort een tablet te gaan kopen? Ben jij van plan een tablet te kopen?