4min

Extreme Networks heeft het de laatste tijd veel over de Infinite Enterprise. Bij de productontwikkeling staat het concept eigenlijk altijd centraal. Maar wat bedoelt de netwerkleverancier er nou eigenlijk echt mee? We spraken met Extreme, zoals we het bedrijf voor het gemak maar zullen noemen, over de visie en koers tijdens een bezoek aan de user conference in Berlijn.

De Infinite Enterprise is voor Extreme een manier om te beschrijven hoe bedrijven vandaag de dag opereren. Zo’n twee jaar geleden, in de coronatijd, begon Extreme vooral veel te spreken over het idee. En nu nog steeds, want volgens de netwerkleverancier moeten bedrijven tijdens en na de pandemie echt veranderen.

CTO Nabil Bukhari geeft tijdens het evenement aan dat ieder bedrijf haast wel een transformatie moet ondergaan sinds die periode. Ofwel doordat nieuwe problemen opgelost moeten worden, ofwel dat er nieuwe behoeften zijn. Het kan ook zijn dat organisaties nieuwe resultaten willen zien rond de business, voor de maatschappij of de wereld.

Gedistribueerde bedrijven

Extreme wil daar de basis voor bieden: het netwerk. Deze basis verbindt de werknemers, klanten en partners van de Infinite Enterprise. Het verschil hierin als het gaat om voor de coronaperiode, is het feit dat de veel bedrijven meer gedistribueerd zijn. Mensen, applicaties en apparaten kunnen zich overal bevinden. Op die verdeeldheid moet een Infinite Enterprise inspelen.

Als we kijken naar hoe zich dat vertaalt richting de bedrijven die Extreme-technologie gebruiken, dan zijn er verschillende soorten te onderscheiden. Zo zijn er organisaties die door en door gedistribueerd zijn, bijvoorbeeld doordat ze veel kantoorwerk hebben en daar een thuiswerk- en hybride werkbeleid hebben. In dat geval kunnen werknemers, klanten en partners zich letterlijk in iedere uithoek van de wereld bevinden. Een ouderwets netwerk waarbij zo goed als alle connectie op kantoor geregeld is, werkt dan simpelweg niet.

Je hebt echter ook organisaties waarbinnen personeel en klanten zich nog altijd wel vooral binnen de bedrijfsmuren bevinden. Zo bezoeken we tijdens onze trip naar Berlijn ook het Olympiastadion, waar voetbalclub Hertha BSC zijn thuiswedstrijden speelt. De Extreme-technologie biedt daar het netwerk, waarbij het pijnpunt vooral ligt op thuiswedstrijden als duizenden mensen tegelijkertijd in een zeer dichte omgeving verbinding willen maken. Een hele andere gebruikstoepassing met minder gedistribueerdheid dan een groot kantoor met veel medewerkers die thuiswerken, maar desalniettemin een uitdagende netwerkcase.

Gemeenschappelijke uitdaging

Wat Extreme vaak tegenkomt bij bedrijven, is dat ze willen opschalen. Het grootste obstakel om dat daadwerkelijk te doen is volgens Extreme het vinden van talent. Heb je daadwerkelijk de technici in huis om je netwerk op een snelle manier mee te laten groeien met de behoeften van je organisatie? Het is enorm lastig om IT-professionals te vinden en dus moet er wat Extreme betreft wat gebeuren.

In onze gesprekken met medewerkers van Extreme merken we dat de netwerkleverancier dat vooral wil doen door eenvoud in het portfolio in te bouwen, om ervoor te zorgen dat meer technici met de producten aan de slag kunnen. Natuurlijk is er technische kennis nodig, maar als je zaken simpeler maakt, kunnen in theorie meer IT’ers met de technologie overweg.

Tijdens de user conference is ook ExtremeCloud Edge onthuld, om in te spelen op de Infinite Enterprise. Meer daarover lees je in dit artikel.

Dit vereist echter wel een omslag in de denk- en handelswijze van organisaties. Vaak is het nu zo dat recruiters voor het invullen van vacatures voor netwerkprofessionals kijken naar de certificaten die een persoon gehaald heeft. Daarmee tonen ze aan over specifieke kwaliteiten rond networking te beschikken. Een logische gedachtegang, maar wat Extreme betreft komt daar verandering in.

One network, one cloud, one Extreme

Tijdens de keynote blikt Bukhari hierbij ook terug op hoe networking benaderd werd en hoe het volgens hem zou moeten zijn. “Dertig jaar lang, of misschien zelfs langer, hebben verschillende leveranciers geprobeerd je te vertellen dat networking erg moeilijk is. Je moet een toegespitst portfolio vinden voor dit onderdeel van het netwerk en een ander access point voor dit gedeelte van het netwerk. Dat leidt tot complexiteit. Bij Extreme geloven we daar niet in. Netwerken hoeven niet complex te zijn. Je hoeft niet verschillende portfolio’s in verschillen plaatsen in het netwerk. Je moet niet silo’s creëren.”

Hiermee leidt hij ook een van de onderdelen van de visie op de Infinite Enterprise in: one network. Of, zoals het bedrijf het compleet verwoord heeft: one network, one cloud, one Extreme. Met de one cloud wijst Extreme weer op de rol die het beheer van het netwerk via de cloud inneemt. “Je moet het netwerk orkestreren. Je moet het beveiligen en analyseren, en als er iets mis gaat – wat altijd gebeurt – moet je het fixen. Om dat te doen, heb je niet 18 verschillende managementapplicaties nodig”, aldus Bukhari. Hij schetst de ideale benadering om het allemaal via een cloudproduct te doen.

Vervolgens wordt de benadering gefinaliseerd met one Extreme. Met dit onderdeel doelt Extreme op het toepassen van universal licensing, zodat er niet meerdere licenties voor verschillende soorten devices nodig zijn.

Op deze een-een-eenbenadering heeft Extreme de afgelopen tijd ingezet. Dat was ook niet makkelijk om te realiseren. Enerzijds omdat Extreme ook al zo’n 25 jaar bestaat, anderzijds omdat het de jaren vlak voor de coronapandemie een agressieve overnamestrategie had. Het portfolio is er nu echter geschikt voor en daarmee voldoet het aan de de verwachtingen die steeds meer vanuit de markt komen.

Tip: Extreme Networks komt met zeer kleine Wi-Fi 6E access point