Facebook heeft bekend gemaakt dat het overweegt het nieuwsoverzicht van gebruikers in tweeën te spitsen. Daarbij zouden commerciële berichten los van persoonlijk nieuws weergegeven moeten worden. Het bedrijf denkt op die manier de verkopen van advertenties te kunnen stimuleren.
Dat meldt Facebook vandaag in een bericht. Het nieuwsoverzicht staat uiteraard centraal in Facebook. Daar komen alle berichten binnen: foto’s en berichten van vrienden en familie, maar ook advertenties en berichten van beroemdheden of pagina’s die iemand leuk vindt. In de proef worden die twee van elkaar gescheiden en dat zou Facebook mogelijk veel geld kunnen opleveren.
Betalen voor zichtbaarheid
Binnen de proef, die in zes kleine landen gehouden wordt, zijn er twee overzichten te zien. Eentje focust zich op vrienden en familie en in de andere zijn berichten te vinden van pagina’s die een gebruiker leuk gevonden heeft. De verandering dwingt iedereen die gezien wil worden in het overzicht van vrienden te betalen voor een advertentieplekje.
De proef vindt op dit moment plaats in Bolivia, Cambodja, Guatemala, Servië, Slowakije en Sri Lanka. Deze zal enkele maanden in beslag nemen en daarna zal Facebook eventueel een beslissing nemen. Voorlopig heeft het bedrijf, zo benadrukt het, geen plannen om de proef wereldwijd uit te voeren. Verder is het ook niet van plan om alle commerciële pagina’s te dwingen “te betalen voor al hun distributie.”
Grote gevolgen
Desondanks zijn de gevolgen van de proef in de landen waarin Facebook ermee experimenteert groot. Een journalist vertelt tegenover de Britse krant The Guardian dat sommige pagina’s hun interactie met gebruikers met wel twee derde zagen dalen. “Pagina’s zien gigantische dalingen in organisch bereik,” aldus journalist Filip Struhárik. “Het bereik van sommige Facebook-pagina’s kromp donderdag en vrijdag met wel twee derde in vergelijking met andere dagen.”
Kleinere websites melden verder dat ze een deel van hun internetverkeer hebben zien inkrimpen. “Het is de vraag hoe groot het wordt. Problemen raken ook ‘Buzzfeed-achtige’ sites, die erg afhankelijk zijn geworden van sociaal verkeer,” vertelt de journalist verder nog. Volgens analist Matti Littunen van Endersd Analysis, is het “een klassieke Facebook-actie. Eerst geven ze een boel organisch bereik aan een bepaald type content, vervolgens moeten ze betalen voor dat bereik en daarna kunnen ze niemand meer bereiken tenzij er betaald wordt.”