Electronic Arts (EA) trekt de stekker uit het ongeliefde Online Pass-programma, een gebaar dat volgens EA deels voortgekomen is uit reacties van gamers. De Online Pass zou winst op tweedehands games maximaliseren, door multiplayerfuncties te blokkeren, totdat een toegangscode is aangeschaft.

"Ja, we stoppen met de Online Pass," bevestigt EA’s hoofd communicatie John Reseburg. "Geen enkele nieuwe titel van EA zal die optie krijgen." Onder andere Battlefield 3 en FIFA 13 gebruiken de methode die gebruikers van tweedehands games extra laat betalen. De spellen komen met een eenmalige activatiecode, waardoor spelers een nieuwe code moeten kopen als zij het spel tweedehands overnemen.

"De functie was bedoeld om een compleet aanbod van content en diensten online aan te bieden, maar spelers reageerden niet op het format," zegt Reseburg. "We luisterden naar de feedback en besloten het af te schaffen in onze tocht voorwaarts."

EA heeft wat goed te maken in de ogen van consumenten, na de ladingen negatieve kritiek die het bedrijf te verwerken kreeg. Na tweemaal te zijn verkozen tot het slechtste bedrijf zwoer de organisatie betering en moet het blijkbaar toch enigszins buigen onder de maatschappelijk druk.

Ook Sony en Microsoft hebben hun plannen tegen de tweedehandsmarkt in de koelkast gezet, na de storm van kritiek die de de serverproblemen met SimCity (review) teweegbracht. Sony gaat tweedehands games voor de PlayStation 4 niet blokkeren en Microsoft trekt de handen af van mogelijke altijd-online plannen voor de nieuwe Xbox.