Stephen Elop verdedigt Nokia’s nieuwe producten

Abonneer je gratis op Techzine!

In een interview met Engadget gaf Stephen Elop aan dat de Lumia 2520-tablet een welkome aanvulling zal zijn op het assortiment van zowel Nokia als Microsoft. Ook de nieuwe Asha-toestellen moeten nieuwe markten aanboren.

Met de Nokia Lumia 2520 focust Nokia zich op mobiliteit. De tablet heeft een geïntegreerde LTE-modem en een scherm dat speciaal gemaakt is voor gebruik in de buitenlucht omdat het weinig reflecteert. Om die reden heeft het bedrijf er dan ook voor gekozen om op de tablet gebruik te maken van Windows RT. Hoewel er veel kritiek is op het besturingssysteem is Elop van mening dat het sinds de update naar versie 8.1 een stuk beter is geworden. Hierbij gaf hij aan dat zijn favoriete verandering is dat mailcliënt Outlook standaard meegeleverd wordt met het voorgeïnstalleerde Office-pakket.

Tijdens de presentatie kondigde Elop ook de nieuwe Asha-serie telefoons aan. Met de nieuwe lijn wil Nokia ook na de overname van Microsoft zich gaan richten op doelgroepen die eerder niet bereikt werden met duurdere toestellen.

Met de Asha-toestellen wil Nokia landen als India, Indonesië, Mexico en Pakistan voor de eerste keer blootstellen aan het bedrijf en diensten zoals SkyDrive, Bing en Skype. In deze landen kunnen veel mensen zich geen PC of tablet veroorloven.

De lage prijzen van Asha-toestellen moeten het voor de gemiddelde bewoner van die landen mogelijk maken om diensten van Microsoft te gebruiken. Ook sociale media zoals Facebook en WhatsApp moeten toegankelijker worden in deze landen. WhatsApp CEO Jan Koum was dan ook aanwezig tijdens het Nokia World 2013-evenement gisteren om te melden dat het aantal WhatsApp-gebruikers flink stijgt, mede doordat Nokia nieuwe markten probeert aan te boren.