2min

Tags in dit artikel

, , ,

Op dit moment rijden er maar liefst 48 zelfrijdende auto’s rond in de Amerikaanse staat Californië, van deze 48 auto’s hebben er vier een ongeluk gehad sinds september 2014. In twee van de vier gevallen was een persoon de auto aan het besturen, in de twee andere gevallen reed de auto zelf.

Drie van de vier zelfrijdende auto’s die betrokken was bij een ongeluk sinds september zijn van Google. Het bedrijf wenst niet in detail in te gaan op de ongelukken maar geeft aan dat in één geval een persoon het voertuig bestuurde en in de twee andere gevallen zou de zelfrijdende auto niet schuldig zijn aan het veroorzaken van een ongeluk. De ongelukken zijn overigens niet heel schokkend, het gaat om kleine aanrijdingen bij een snelheid van minder dan 16 kilometer per uur met alleen blikschade, er is niemand gewond geraakt.

Her vierde ongeluk gebeurde met een auto van Delphi Automative, dat bedrijf levert onderdelen aan Google en heeft aangegeven dat een persoon het voertuig bestuurde op het moment van het ongeluk.

Volgens de wetgeving in Californië is een ongeluk vertrouwelijk en is de informatie niet door derden in te zien, alleen door de betrokken personen en de overheid. Het publiek kan alleen meer te weten komen over het ongeluk indien beide partijen akkoord gaan met het openbaren van de gegevens. Tot op heden is dat niet gebeurd, wel heeft AP het ongeval van Delphi Automative mogen inzien en hier ging het om een voertuig dat werd bestuurd door een persoon en wilde afslaan naar links om vervolgens te worden geschampt door een ander voertuig.

Google heeft laten weten dat het sinds september zo’n 140.000 mijl (225.000 kilometer) heeft gereden met de zelfrijdende auto’s en dat er daarbij twee keer sprake is van blikschade waarbij het niet eens de schuld is van de zelfrijdende auto’s. Volgens Amerikaanse Statistieken maken mensen 0,3 ongevallen per 100.000 mijl (160.000 kilometer). In die context is het cijfer van Google aan de hoge kant, maar Google verdedigt zich door te stellen dat veel aanrijdingen met alleen blikschade niet worden gemeld en daardoor niet in de statistieken voorkomen.

Zelfrijdende auto’s zullen in de nabije toekomst werkelijkheid worden en uiteindelijk moeten het stuur en de pedalen helemaal gaan verdwijnen. Er is echter veel aandacht voor ongelukken met zelfrijdende auto’s want de vraag is wie er straks verantwoordelijk is. Wanneer is de eigenaar van het voertuig verantwoordelijk en wanneer de fabrikant? Google heeft al laten weten dat ongelukken nooit helemaal te voorkomen zijn, maar dat er wel op geanticipeerd kan worden, door te toeteren, lichten te laten knipperen, de riemen aan te spannen in de auto en misschien zelfs wel airbags aan de buitenkant toe te passen.