‘TomTom is op zoek naar nieuwe bedrijfsstrategie’

Abonneer je gratis op Techzine!

Het Nederlandse TomTom is op zoek naar een nieuwe bedrijfsstrategie, het bedrijf zou zelfs een verkoop overwegen. Welke kant de navigatiespecialist op gaat is nog niet bekend, wel heeft het recent een grote aandeelhouder erbij gekregen die ook de dialoog met het bestuur wil aangaan, miljardair John de Mol heeft 5,1 procent van de aandelen opgekocht.

De navigatiemarkt is de afgelopen jaren enorm veranderd, waar TomTom eerst bakken met geld verdiende aan de verkoop van navigatiesystemen is dat verdienmodel volledig ingestort met de komst van de smartphone. Ook de inkomsten uit de verkoop van navigatieproducten aan autofabrikanten gaat de komende jaren teruglopen, zeker nu de consortium van autofabrikanten TomTom’s grote concurrent Nokia Here hebben overgenomen. Zij hebben nu een eigen kaartendienst in handen en zullen stoppen met het afnemen van diensten bij TomTom.

Daarnaast staan op dit moment Android Auto en Apple CarPlay nog in de kinderschoenen, maar beide producten gaan de komende jaren nog heel groot worden, zeker nu verschillende fabrikanten ondersteuning voor de diensten hebben aangekondigd.

John de Mol ziet nog wel toekomst voor TomTom en heeft een belang genomen van 5,1 procent. Hij zou niet voornemens zijn om het bedrijf over te nemen maar wil wel de dialoog aan gaan met het bestuur over de toekomstige bedrijfsstrategie. Een verkoop van TomTom zou hij niet zien zitten. Hij ziet meer in samenwerkingen met Ameirkaanse bedrijven in Silicon Valley en in China, bijvoorbeeld het Chinese sociale netwerk Baidu.

Een andere mogelijkheid voor TomTom is om veel meer te investeren in navigatie voor zelfrijdende auto’s. Op dit moment is Google de enige navigatiespecialist die daar al heel druk mee bezig is. De zelfrijdende auto’s kunnen straks niet zonder goede navigatie en willen niet allemaal afhankelijk zijn van Google of de concurrerende autofabrikanten.