1 min

Net als veel andere fabrikanten heeft Huawei ervoor gekozen een eigen skin te ontwikkelen voor Android. Huawei gaat daarin echter ook een stuk verder dan andere fabrikanten, want het past ook vaak icoontjes aan van veel gebruikte applicaties, zoals Chrome, Facebook, Gmail, Twitter, etcetera. Daar is niet iedereen even blij mee en er is dan ook regelmatig kritiek op die keuze. Huawei komt daar nu aan tegemoet en zal in de toekomst de icoontjes niet meer aanpassen.

Het hele idee achter het aanpassen van de icoontjes is dat de apps qua ontwerp beter passen bij het besturingssysteem, dat Huawei ook flink onder handen neemt. Huawei probeerde dus rust te creëren door alles een beetje hetzelfde vorm te geven, een nobel-initiatief maar het wordt er niet duidelijker op.

Ook zijn app-ontwikkelaars ontevreden dat er aan hun uitstraling wordt gerommeld en gebruikers zijn ook niet altijd even blij omdat de icoontjes daardoor ook minder makkelijk uit elkaar zijn te houden. Genoeg redenen dus voor Huawei om zijn keuze te herzien. In de laatste software-update voor de Huawei P9 (review), het huidige vlaggenschip, is het bedrijf dan ook gestopt met het aanpassen van de icoontjes en worden gewoon de originele getoond.

In de toekomst zal Huawei de icoontjes dus met rust gaan laten, verder is het nu even afwachten, welke toestellen allemaal een software-update krijgen om de wijziging door te voeren.