1 min

Klanten die getroffen worden door langdurige storingen in het telefoon- en dataverkeer, mogen een verplichte vergoeding verwachten van telecomproviders. Minister Kamp van Economische Zaken presenteerde zijn plannen woensdag aan de Tweede Kamer.

Kamp wil de compensatie verplichten bij storingen die langer dan een halve dag aanhouden. De vergoeding geldt voor zowel particuliere als zakelijke klanten. "Je betaalt als consument om te kunnen bellen en internetten," licht Kamp toe. "Als die dienst langer dan 12 uur uitvalt, is het heel redelijk dat je daarvoor wordt gecompenseerd."

De hoogte van de vergoeding wordt gebaseerd op de kosten van het afgesloten abonnement. Bij een storing van tussen de 12 en 24 uur krijgt de klant 1/30 van zijn maandelijkse abonnementskosten terug. Met elk onbereikbaar etmaal daarbovenop groeit de vergoeding met 1/30 van de kosten.

Of klanten ook daadwerkelijk voordeel zullen halen uit de vergoeding is zeer de vraag, aangezien de compensatie ook mag bestaan uit extra beltegoed. Begin volgend jaar dient de minister het wetsvoorstel in bij de Tweede Kamer, maar welwillende providers kunnen de compensatieregeling op eigen initiatief al invoeren.