Apple vergoedt foutieve aankopen van kinderen

Apple is met het Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) overeengekomen een bedrag van minimaal 32,5 miljoen dollar te retourneren aan consumenten. Zij waren niet goed geïnformeerd over de mogelijkheid van het aankopen doen door kinderen in mobiele applicaties.

De aanklacht van de FTC was naar aanleiding van het overtreden van bepaalde regels door fabrikant Apple. Apple zou verzuimd hebben ouders in te lichten over het feit dat hun kinderen aankopen in mobiele applicaties konden uitvoeren, nadat een wachtwoord werd ingevoerd. Hierdoor was het voor kinderen mogelijk om gedurende vijftien minuten na het invullen van dit wachtwoord zelf aankopen te verrichten.

Er bestaan in de App Store vele mobiele applicaties die specifiek zijn gericht op kinderen. In een deel van deze applicaties kunnen aankopen worden verricht, bestaande uit bijvoorbeeld digitaal geld of bepaalde spullen in spelletjes. Zo is er door de FTC een voorbeeld aangehaald waarbij een kind 2.600 dollar, omgerekend zo’n 1907 euro, uitgaf in de mobiele applicatie Tap Pet Hotel.

Apple is overeengekomen om een bedrag van minimaal 32,5 miljoen dollar, omgerekend zo’n 23,8 miljoen euro, terug te storten naar getroffen consumenten. Ook zal Apple duidelijkheid moeten verstrekken over hoe gedupeerden hun geld terug kunnen krijgen. Indien na een jaar blijkt dat er in totaal minder dan 32,5 miljoen dollar is teruggestort, zal dit resterende bedrag overgemaakt worden naar de FTC.

FTC-voorzitster Edith Ramirez: "Deze regeling is een overwinning voor klanten die de dupe zijn geworden van Apple’s onredelijke manier van factureren. Ook wordt hier het duidelijk signaal gegeven dat of je nou zaken doet in de mobiele wereld of in een winkelcentrum, de klant wordt beschermd."

Apple veranderde de bewuste aankoopmethode begin 2011 na soortgelijke klachten, om te voorkomen dat nog meer kinderen ongewilde aankopen zouden doen.