Pekka Rantala wordt marketing-topman Nokia

Abonneer je gratis op Techzine!

Oud-CEO van Rovio en Nokia-veteraan Pekka Rantala gaat weer aan de slag voor de Finse smartphonefabrikant. Aan hem de taak om als marketingdirecteur de nieuwe smartphones en tablets die binnenkort uitgebracht gaan worden onder het merk Nokia aan de man te brengen.

Nokia was lang de grootste mobiele telefoonfabrikant, maar werd links en rechts ingehaald door bedrijven als Apple en Google. Daarna verloor het zijn relevantie en werd het uiteindelijk na een lange strijd overgenomen door Microsoft. Dat bedrijf stopte met de merknaam Nokia en maakt nu smartphones onder zijn eigen naam.

Inmiddels wordt er al enkele maanden hard gewerkt aan het herintroduceren van het Nokia-merk. Het Finse HMD Global heeft voor een periode van tien jaar de rechten op de merknaam Nokia gekocht en stelde meteen oud-Nokia directeur Arto Nummela aan als CEO. Met de aanstelling van Rantala valt nog een stukje van de puzzel op zijn plaats.

"Nokia is wereldwijd een bekend merk en we hebben de kans om het nieuw leven in te blazen," schrijft Rantala in een e-mail aan CNET. "Ik hou van Nokia, ik hou van waarvoor het staat en zou het geweldig vinden om het weer succesvol te zien worden."

Rantala werkte al tussen 1994 en 2011 voor Nokia, waarna hij het bedrijf verliet. Vervolgens werd hij in 2015 CEO van Rovio, waar hij een jaar later op moest stappen na herstructureringen. De komende tijd mag hij het Nokiamerk nieuw leven inblazen.

HMD Global wil zo snel mogelijk smartphones en tablets uitbrengen onder de merknaam Nokia. Het is de bedoeling dat de apparaten op Android gaan draaien, niet op Windows Mobile zoals eerder het geval was. De verwachting is dat het eerste toestel volgend jaar gelanceerd wordt.