2min

De wereldwijde verkoop van tablets is wederom teruggelopen. De markt kromp afgelopen kwartaal met maar liefst 14,7 procent ten opzichte van een jaar eerder, stelt het onderzoeksbureau International Data Corporation (IDC) in een nieuw gepubliceerd rapport.

In totaal werden er volgens het rapport wereldwijd 43 miljoen tablets verkocht, waarbij nog altijd een flink deel van Apple afkomstig is. De voornaamste verkopen waren volgens IDC vooral van tablets uit het budgetsegment. Die hebben een prijskaartje van maximaal 200 dollar, wat leidt tot “matige ervaringen” volgens senior onderzoeksanalist Jitesh Ubrani van het IDC.

Ubrani constateert dat er een soort race naar de bodem aanwezig lijkt te zijn en dat de tablet daardoor steeds meer “gezien wordt als een wegwerpbaar apparaat, in plaats van een potentiële PC-vervanger”.

De voornaamste klappen, gekeken naar de top vijf, vielen bij Apple (-6,2 procent), Samsung (-19,3 procent) en Lenovo (-10,8%). Alleen Amazon wist zijn Fire tablet veel beter te verkopen dan het al deed en zag zijn verkopen meer dan verdrievoudigen. Een knappe prestatie in een teruglopende markt, waar steeds minder verkopers echt moeite in lijken te steken.

Het ziet er dan ook naar uit dat, tenzij er snel nieuwe innovatieve tablets aangekondigd worden, de markt verder zal blijven dalen. Dat komt deels door het uitblijven van grote nieuwe ontwikkelingen, maar ook door de houdbaarheid van zo’n apparaat. Mensen gebruiken de tablet minder frequent als een smartphone en willen daar dan ook langer mee doen dan twee jaar. Het upgrademoment van een tablet ligt waarschijnlijk pas op vier of vijf jaar.

  1. Apple – 9,3 miljoen exemplaren verkocht, 21,5 procent marktaandeel (-6,2%)
  2. Samsung – 6,5 miljoen exemplaren verkocht, 15,1 procent marktaandeel (-19,3%)
  3. Amazon.com – 3,1 miljoen exemplaren verkocht, 7,3 procent marktaandeel (+319,9%)
  4. Lenovo – 2,7 miljoen exemplaren verkocht, 6,3 procent marktaandeel (-10,8%)
  5. Huawei – 2,4 miljoen exemplaren verkocht, 5,6 procent marktaandeel (+28,4%)
  6. Overig – 19 miljoen exemplaren verkocht, 44,2 procent marktaandeel (-29,2%)
  7. Totaal – 43 miljoen exemplaren verkocht (-14,7%)