2min

Tags in dit artikel

,

GTA-kloon?

Natuurlijk, in alle opzichten lijkt Saints Row op GTA: een miniradar, healthbar bovenin bij je wapen, auto’s jatten, huizen, noem maar op. Maar is het daarom meteen een kloon? Nee. Als dat het geval zou zijn zouden alle shooters klonen zijn van Wolfenstein 3D, want in feite is er niets aan dat genre veranderd.

GTA heeft (samen met Driver) een compleet nieuw genre gecreërd: Free Roaming. Plaats een character in een stad, geef hem of haar de mogelijkheid voertuigen te stelen, wapens te legen op alles wat er in die stad rondloopt, en de vrijheid om te gaan en staan waar de speler wilt, en voila, je hebt een Free Roaming game.
Saints Row is gewoon een game in dat genre, je moet het niet zien als GTA kloon. Spellen als The Getaway of True Crime hebben het ook geprobeerd, maar die spellen waren gewoon niet goed genoeg. Saints Row is de volgende stap in het genre. Het doet alles wat GTA doet (m.u.v. vliegtuigen e.d.), maar dan beter. Het zijn de kleine dingen waarop Saints Row GTA verbeterd.


Hieronder een lijstje met plus- en minputen t.o.v. GTA San Andreas:

Pluspunten t.o.v. GTA:SA
  • Graphics zijn vele malen beter
  • Realistischer dankzij de HAVOK en Ragdoll physics
  • Veel opties om auto’s te pimpen
  • Vrije volgorde van de verhaallijn
  • Schieten vanuit voertuigen (360 graden)
  • Snel healen mogelijk d.m.v. burgers of frisdranken
  • Uitgebreide schademodellen en physics van de auto’s (openstaande deur + paal = deur er uit)
  • Onbeperkte ruimte in je garage, en ontplofte auto’s kunnen teruggekocht worden
  • De mogelijkheid om op de kaart een soort van waypoint te plaatsen, waarna er op het kaartje de snelste route daar naar toe wordt aangegeven in real-time vanaf jouw locatie.
  • Online Multiplayer

Minpunten t.o.v. GTA
  • Gebrek aan andere voertuigen als boten, motoren, helicopters of vliegtuigen.
  • Ingame radar bied weinig overzicht, wat vaak resulteert in een handrem bocht omdat je er al bijna voorbij bent.