4min

Tags in dit artikel

, ,

Complete controle

In skate komt het volledig aan op jouw vaardigheden met de controller. Vanaf het eerste begin kan je skater alle tricks uitvoeren die in het spel zitten, het is aan de speler om de bijbehorende actie op de controller uit te voeren. Het uitvoeren van tricks gaat zoals gezegd via het flickit systeem, dat EA voor skate heeft ontwikkeld. Het systeem past prima in het rijtje van controlesystemen voor veel sportgames van EA.

Knoppenbrij


Vrijwel alle knoppen op je controller worden voor dit systeem gebruikt en als je de moeilijkste tricks wilt maken en tricks wilt combineren ben je zeker wat uurtjes verder, helemaal als je ook wilt kunnen uitvoeren wat je vooraf in gedachten had en niet in het wilde weg maar wat doet. Om vaart te maken met je skateboard kun je ervoor kiezen om je met je linker of je rechtervoet af te zetten, middels de A en de X knop op de Xbox 360 controller. Met B is het mogelijk om te remmen, je skater zal dan zijn voet op de grond naast zijn board zetten.

Vervolgens is het mogelijk om je skater te laten sturen met de linker analoge stick. Deze stick kun je ook gebruiken om je skater tijdens een sprong om zijn assen te laten draaien. Belangrijkste onderdeel op de controller is echter de rechter analoge stick. Met deze stick kun je de skater tricks laten uitvoeren. De simpelste tricks zijn simpel uit te voeren, maar wil je echt punten scoren, dan zal je hand-oog coördinatie echt op de proef gesteld worden.

Een ollie maak je bijvoorbeeld door de analoge stick eerst omlaag te bewegen en vervolgens weer omhoog. Als je de stick eerst omlaag duwt en vervolgens schuin omhoog maak je een kickflip, of een heelflip, afhankelijk van hoe je op je board staat. Al iets moeilijker wordt het om een shuvit te maken, dan moet je eerst je stick omlaag duwen en vervolgens een half rondje naar boven maken. Zo loopt de moeilijkheidsgraad flink op, tot aan tricks waarbij je je stick razendsnel naar beneden moet drukken een klein stukje moet ronddraaien en weer schuin terug naar boven moet drukken.

Maar uiteraard blijft het daar niet bij, want je hebt op je 360 controller ook nog twee triggers, daarmee kun je grabs maken, oftewel je board vastpakken. Om het allemaal nog wat gecompliceerder te maken is het ook mogelijk om de afzonderlijke controls te combineren, om zo tricks te combineren. Je kunt bijvoorbeeld een kickflip maken en tegelijkertijd je skater om zijn as laten draaien om een 180º of een 360º kicklip te maken. Als je in de halfpipe bent kun je daarnaast ook nog diverse grabs uitvoeren in combinatie met een draai om je as.

Maar we zijn er nog niet, want het is ook mogelijk om manuals (ook wel wheelie genoemd) te maken. Hierbij moet je de rechter analoge stick heel licht naar beneden of naar boven bewegen om zo een balanspunt te vinden. Dit luistert behoorlijk nauwkeurig, want als je de stick te ver naar beneden of naar boven duwt zakt je skater door zijn knieën. Als laatste kun je natuurlijk ook grinden en sliden. Aan een grind of slide gaat vrijwel altijd een sprong vooraf. Sliden kan op je board, of op de voorkant (nose) of achterkant (tail) van je board en grinden doe je natuurlijk op je trucks.

Tricks aan elkaar rijgen


Maar door simpelweg de bovenstaande tricks uit te voeren kom je er in Skate zeker niet. Voor de moeilijke tricks krijg je uiteraard meer punten dan voor de simpele, maar als je het echt goed wilt doen dan moet je meerdere tricks aan elkaar rijgen. Door combo’s te maken creëer je een zogenaamde line-score die vele malen hoger is dan de punten die je voor een enkele trick krijgt. Tijdens het uitvoeren van een combo is het ook mogelijk om een score-multiplier vrij te spelen. Hoe beter je combo, hoe hoger de multiplier. Doel is wel om je tricks vloeiend en in korte tijd aan elkaar te rijgen, want anders is je combo voorbij.


Als je van de trap afglijdt ben je gauw beneden

Timing en locatie


Twee dingen zijn enorm belangrijk als je een trick of een combo wilt uitvoeren. Als eerste is er de timing. Zelfs voor het uitvoeren van een sprong over de stoeprand zul je op de juiste tijd je ollie moeten inzetten, anders klap je genadeloos tegen de rand en kun je opnieuw beginnen. En als je een helling oprijdt en je zet je ollie in op het einde van de helling, dan zul je nog hoger en verder springen. Je kunt begrijpen dat timing dus essentieel is als je vanaf een helling een sprong maakt op een rail, op je trucks naar beneden grind, halverwege een kickflip doet en het tweede deel van de rail met een noseslide afsluit, waarna je van de rail afspringt met een shuvit om vervolgens in een manual te landen en het geheel af te ronden met een 360 flip.

Het systeem werkt heel erg nauwkeurig en zorgt ervoor dat je niet hersenloos op knoppen hoeft te rammen. Toch heb ik nog niet het idee gekregen dat ik 100 procent controle had over mijn skater. Voor sommige tricks zijn de bewegingen die je met de analoge stick moet maken bijna gelijk en het komt regelmatig voor dat je een andere trick maakt dan je eigenlijk wilde maken.

Maar je timing en beheersing van de controller kunnen nog zo goed zijn, je moet wel de juiste locatie vinden waar je de mogelijkheid hebt om tricks te kunnen combineren. En locaties zijn er in skate genoeg, je hebt namelijk een complete stad tot je beschikking, te weten de fictieve stad San Vanelona, kortweg San Van. In deze stad zul je het belangrijkste speelmodus van Skate afwerken, namelijk de carrièremodus.