Omdat Tekken 6 mijn eerste ervaring is met deze serie is een eerste indruk al vrij bepalend. Ik had vooraf de indruk een soort van Streetfighter-achtig spel in handen te krijgen en dat is tot op zekere hoogte wel waar. Maar misschien stuit deze generalisering de doorgewinterde Tekken-speler tegen de borst. In feite stelt het spel niet zo heel veel voor. Het is in mijn ogen niet meer dan een recht-door-zee vechtspel en het komt eigenlijk neer op flink op de knoppen rammen. De toevoeging van een campagne-onderdeel lijkt hier niet veel verandering in te brengen. Behalve dan dat je door een speelwereld heen rent en samen met je vrouwelijke compagnon eenvoudige tegenstand krijgt.

Ik weet niet hoe de doorgewinterde Tekken-speler hier tegenaan kijkt, maar in deze campagne-modes was het mogelijk om in kratten de beschikking te krijgen over extra wapens, maar ik had eerder een groot samurai-zwaard verwacht dan een gigantisch machinegeweer dat ik daarin aantrof. Past niet helemaal in de serie, maar misschien zie ik het verkeerd. Ook is deze campagne momenteel maar in je eentje te spelen, maar de ontwikkelaar heeft al aangekondigd dat in een volgende patch dit ook met een tweede persoon te spelen is.

De bijbehorende filmpjes kun je als onbekende met de Tekken-reeks net zo goed overslaan want toegevoegde waarde bieden ze niet. Buiten dat heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om sommige dialogen stilstaand weer te geven, met een plaatje en wat tekst. Dit kan je misschien verwachten op een handheld zoals de Nintendo DS, maar toch echt niet op een ‘current generation’ console zoals de PlayStation 3, het platform waar wij het spel op hebben getest.

Dan komt nogmaals terug dat het spel in mijn ogen niet veel om het lijf heeft dan een beetje vechten tegen de meest vreemde tegenstanders. Nieuw in de serie zou zijn dat het mogelijk is om een niveau naar beneden te vallen tijdens het spelen en de zogenaamde ‘rage’-functie. Dit houdt min of meer in dat je karakter extra kracht krijgt als je gezondheid onder een bepaald punt komt. Met het eentonig herhalen van een bepaalde beweging is het niet echt lastig een tegenstander te verslaan. Vaak komt aan op een goede timing.

Enige lastige kan de eindbaas vormen. Deze is vaak groter en heeft nog een bijzondere move in huis waardoor je heel snel een boel kracht kunt verliezen en zo een zekere voorsprong zo uit handen kunt geven.