Cameratoezicht

Iets wat vaak onderbelicht blijft bij Synology NAS’en is een optioneel stukje software, dat wel enorm krachtig en nuttig is. Namelijk de zogeheten Surveillance Station, deze applicatie van Synology is in staat om te verbinden met camera’s die in het netwerk hangen en de beelden hiervan op te nemen. Standaard krijg je bij elke NAS een licentie om één camera te beheren in je netwerk. Afhankelijk van het model kan dit worden uitgebreid tot meer camera’s. De modellen in deze review bieden ondersteuning voor maximaal 20 camera’s.

Op de website van Synology is een lijst te vinden met camera’s die volledig ondersteund worden. Afhankelijk van de mogelijkheden van de camera en de ondersteuning is het zelfs mogelijk om camera’s op afstand te bewegen of een patrouille-patroon af te laten leggen. Inmiddels ondersteunt Synology al ruim 1500 cameratypes. Indien je beschikt over netwerkcamera’s die niet worden ondersteund, maar wel een webinterface hebben, dan is het vaak mogelijk om de camera’s alsnog te koppelen aan de NAS. Het enige wat nodig is, is het adres naar de livefeed van de camera, welke vaak via de browser beschikbaar is.

De Synology NAS kan dan het beeld opnemen, bewegingsdetectie toepassen en uiteraard meldingen versturen via e-mail, sms, instant messaging en nog vele andere mogelijkheden.

Het opslaan van de videobeelden gebeurt uiteraard op de NAS. Afhankelijk van de videokwaliteit, de opslagcapaciteit en de instellingen, kunnen beelden worden bewaard. De surveillance station is hiermee een goed betaalbare oplossing voor professionele camerabeveiliging, waar menig beveiligingsbedrijf jaloers op kan zijn.