2min

Prestaties (games)

Het laatste onderdeel van de recensie is een bespreking van de grafische rekenkracht. Apple houdt het onduidelijk wat voor grafische chip er gebruikt wordt, maar we weten wel dat deze chip bestaat uit zes grafische kernen. Normaliter zitten er PowerVR-chips in de iPhone, dat zal nu hoogstwaarschijnlijk niet anders zijn. Apple belooft dat de Apple A10-chipset bij grafische taken maar liefst driemaal zo goed is als die van de iPhone 6. De eerste grafische benchmark die ik behandel is Sling Shot van Futuremark. Het gaat om de Extreme-variant, waarbij de toestellen op een resolutie van 2560 bij 1440 beelden moeten genereren. Dit is een zogeheten offscreen-test, waarbij je de pure grafische kracht beter kan vergelijken met andere toestellen omdat de resolutie altijd gelijk wordt getrokken. De iPhone 7 Plus doet het in deze test ontzettend goed. De score is beduidend beter dan die van de LG G5, HTC 10 en Samsung Galaxy S7. Ten opzichte van de iPhone 6 is de score meer dan driemaal zo hoog.

Benchmark: Crossplatform: 3DMark – Sling Shot

De andere benchmark is GFXBench 3.0. Ook in dit geval is het de offscreen variant die ik erbij sleep, omdat de iPhones bij onscreen-tests tegen de limiet van 60 beelden per seconden hikken. Ook in dit geval is de prestatie beduidend beter dan die van elk ander toestel dat tot op heden de revue is gepasseerd. Ook in dit geval is de score meer dan driemaal zo hoog als die van de iPhone 6.

Benchmark: GFXBench 3.0 Manhattan (C24Z16 offscreen)

Het lukt Apple al jarenlang om keer op keer een nieuwe standaard te zetten voor grafische prestaties. Ook met de iPhone 7 is dit weer uitermate goed geslaagd. Als je graag spelletjes speelt op je smartphone, dan moet je eigenlijk gewoon een iPhone 7 of iPhone 7 Plus hebben.