“IFS Cloud bestaat niet uit meerdere oplossingen, maar is een enkele oplossing”

De quote hierboven is afkomstig van Darren Roos, CEO van IFS. Hij deed deze uitspraak in een sessie tijdens IFS Unleashed. Dit evenement, dat vroeger als World Conference door het leven ging, vond twee weken geleden plaats in Miami. Je kunt de naamsverandering van het event zien als het zoveelste voorbeeld van de fundamentele veranderingen waar IFS doorheen is gegaan de afgelopen vier, vijf jaar.

De grootste verandering vond echter zo’n anderhalf geleden plaats, met de lancering van IFS Cloud. Dat is nu het product dat IFS verkoopt, niets anders. In de woorden van Roos: “We verkopen alleen cloud. Die van ons, die draait in Microsoft Azure, maar we kunnen ook een instance ervan elders draaien.” Deze uitspraak, gekoppeld aan die in de inleiding geeft duidelijk aan hoe IFS in de markt staat. Er is vanzelfsprekend wel onderscheid in verschillende modules binnen IFS Cloud (ERP, FSM, EAM, HCM, CRM), maar dat is in principe niet waarmee IFS de markt opgaat.

TIP: Anderhalf jaar geleden schreven we een uitgebreid verhaal over IFS Cloud. Dat lees je hier.

Christian Pedersen, de CPO van IFS, zegt in gesprek met ons min of meer hetzelfde: “Mensen zijn niet op zoek naar acroniemen, maar naar oplossingen voor hun problemen”. Voor IFS betekent deze constatering dat het op een andere manier het gesprek aangaat met (potentiële) klanten. En dus ook dat het platform daarop ingericht moet worden. Onderaan de streep moet IFS Cloud voor iedere klant exact datgene leveren wat deze nodig heeft. Daarbij maakt het niet uit welke acroniemen daarvoor nodig zijn.

Sterke focus blijft

De marktbenadering van IFS die we hierboven schetsen, waarbij er in principe vanuit IFS Cloud als product gedacht en gesproken wordt, niet vanuit ERP, CRM, HCM, FSM of EAM, is volgens de heren van IFS zelf zeker geen marketingpraatje. IFS kan dit ook echt leveren. Deels is dat vanwege de sterke focus die het bedrijf al sinds jaar en dag heeft op in totaal zes sectoren. We brengen deze hier voor het gemak nog even in herinnering, waarbij we de Engelse termen aanhouden die IFS zelf ook gebruikt. Het gaat om Service Industries, Energy Utilities & Resources, Telecoms, Aerospace & Defense, Manufacturing, Construction & Engineering. Door op deze industrieën te focussen, kan IFS heel sterk verticaliseren. Dat wil zeggen, het kan zich heel diep specialiseren in de wereld van de klanten.

Deze sterke focus gaat ook niet binnen afzienbare tijd veranderen, geeft Roos desgevraagd aan. “Andere industrieën zoals financial services en healthcare mogen dan op het eerste gezicht veel overlap hebben met wat we nu doen, in de praktijk is dat niet het geval”, geeft hij aan. Het gaat namelijk niet alleen om de software die IFS kan leveren. Je moet deze oplossing ook integreren in het heterogene softwarelandschap van de klanten in die industrieën. En dat is waar het misgaat. Dat is compleet andere software dan die de huidige klanten gebruiken. Het resultaat hiervan is dat IFS niet de hierboven genoemde diepe kennis en integratie kan leveren die het wel kan leveren in de industrieën waar het op dit moment op focust.

Let wel, Roos sluit niet uit dat IFS ooit breder gaat kijken, maar weet op dit moment simpelweg nog niet wanneer dat zal zijn. “We halen dit jaar een omzet van 1 miljard dollar en verwachten in 2025 de 2 miljard te behalen. Gaan we pas bij 5 miljard kijken naar verbreding, ik weet het niet”, geeft hij eerlijk toe. Wel gaat hij ervan uit dat het zal gaan gebeuren.

TIP: Het concept Moment of Service speelt een zeer belangrijke rol in de strategie en filosofie van IFS. Wat IFS hier precies mee bedoelt, lees je in dit artikel dat we eerder dit jaar schreven.

FSM en EAM als startpunt

Als je kijkt naar de industrieën die we hierboven op een rijtje hebben gezet, dan valt een ding meteen op. Het zijn vrijwel allemaal industrieën die veel machines en apparaten in beheer hebben daar ook het onderhoud van (moeten) doen. Hoewel IFS van oudsher wellicht vooral als ERP-leverancier te boek stond, is dat inmiddels duidelijk niet meer het geval. Field Service Management en Enterprise Asset Management passen namelijk ook uitstekend bij die industrieën. En IFS is de duidelijke nummer 1 op dat gebied, volgens Roos. Het doel is dan ook om in dat gebied de default leverancier te worden, geeft hij aan.

Dit betekent overigens niet dat ze geen ERP, HCM, CRM en dergelijke meer gaan leveren aan klanten. Er zijn nog steeds klanten die dat willen afnemen. Hier zal echter niet de voornaamste innovatie inzitten. Op dit vlak zijn IFS en Roos ook altijd erg eerlijk: “Sommige klanten willen graag een degelijke, maar niet per se leidende oplossingen op die gebieden. In dat soort gevallen kunnen wij dat erbij leveren.” Ze zien bijvoorbeeld zeker wel wat SAP ECC-klanten die de overstap naar IFS maken, maar dit zal nooit de strategische focus hebben.

Geen ronkende, wel nuttig aankondigingen

IFS mag dan FSM en EAM als basis hebben en daar dus vooral op focussen op het gebied van innovatie, dit betekent niet dat het bedrijf met enorme aankondigingen komt. Dat is een punt dat Pedersen meerdere keren maakt. “We willen geen speler zijn die een AI- of ML-platform verkoopt”, geeft hij als voorbeeld. “We willen ons met de updates aan het platform vooral richten op daadwerkelijke behoeftes vanuit de business van klanten.” Hij is ervan overtuigd dat IFS geen ronkende aankondigingen nodig heeft, omdat ze met hun nieuwe platform ook daadwerkelijk kunnen leveren. Hij noemt dit zelf de composable benadering binnen IFS Cloud. Deze benadering zorgt ervoor dat ze heel snel de waarde van het platform kunnen aantonen, zonder dat ze daarvoor heel hard hoeven te schreeuwen.

Darren Roos, CEO van IFS

Kijken we concreet naar wat er in de tijdens IFS Unleashed aangekondigde 22R2-update van IFS Cloud zit, dan zien we meerdere voorbeelden van de incrementele manier waarop IFS het platform uitbreidt. Zo is er ondersteuning voor lidar-metingen. Dit betekent dat je onder andere met de nieuwe iPhone 14 metingen kunt doen, bijvoorbeeld van schades. Dit levert net weer een extra beetje snelheid en dus productiviteit op. De toevoeging van de inzet van ePaper zorgt er ook voor dat organisaties meer kunnen automatiseren. Zodra je in je ERP na een beschadiging een vervangend product uit de inventaris haalt, stuurt het systeem meteen een melding naar het ePaper-display in het magazijn. Het is dan meteen duidelijk dat dit is gereserveerd.

Nog meer aan elkaar koppelen

In een live demo op het podium tijdens IFS Unleashed laat Bas de Vos, VP bij IFS verantwoordelijk voor IFS Labs verder ook nog zien hoe IFS de connected factory voor zich ziet. Het idee is om zoveel mogelijk onderdelen aan elkaar te koppelen via het IFS Cloud-platform. Op die manier kun je beter plannen en workflows optimaliseren, maar kun je ook machines in real time integreren en de prestaties van deze machines voorspellen. Dan weet je ook wanneer iets vervangen moet worden.

Het is niet alleen mogelijk om bestellingen die in een webshop gedaan worden meteen naar de machines in de fabriek te sturen, maar je kunt ook Asset Performance Management doen. Dat laatste is een enorm belangrijk onderdeel van Enterprise Asset Management, geeft De Vos aan. Dit zorgt onderaan de streep namelijk voor een grote optimalisatieslag. Het verzamelt data, voorspelt het gedrag op basis van analyses op die data, optimaliseert het onderhoud en biedt dus voordelen voor het bedrijf als geheel.

Het gaat bij het verbinden van onderdelen aan elkaar echter niet alleen om machines en systemen. De Vos heeft het namelijk over nog een andere strategische investering voor IFS, namelijk die in Intelligent Knowledge Base Search. Dit is geen gewone knowledge base, maar eentje die data van de eigen machines en systemen combineert met data van buitenaf. Concreet betekent dit dat je dus bijvoorbeeld ook handleidingen mee kunt nemen bij een zoekopdracht. Je kunt daar ook in gewone taal een eigen observatie toevoegen om de zoekresultaten te filteren. Vervolgens kun je via een NLP-module in normale taal een vraag stellen over hoe je het specifieke issue moet oplossen. Dan kom je in een handleiding uiteindelijk meteen op de juiste pagina uit. Zeker voor mensen die in het veld werken, moet Intelligent Knowledge Base Search een waardevolle toevoeging zijn.

Rek is er nog lang niet uit

Het is duidelijk dat IFS een duidelijke visie heeft en daar ook niet of nauwelijks van afwijkt. Het lijkt het bedrijf ook geen windeieren te leggen. De omzet uit software blijft doorstijgen, met 26 procent jaar-op-jaar. 47 procent van alle boekingen zijn afkomstig van nieuwe klanten. Dat zijn dan logischerwijs ook allemaal IFS Cloud-klanten. Dat is immers het enige wat IFS aanbiedt tegenwoordig. Roos verwacht ook dat het gros van de bestaande klanten die nog op IFS Apps 10 of eerder zitten op termijn ook overgaan.

Verder valt ons nog op dat IFS steeds grotere namen als klant weet te strikken. In een eerder interview hebben we het daar ook al eens met Roos over gehad. Toen gaf hij aan dat het hierbij ging om een (klein) deel van de omgeving van die grote klanten. Dat is hoe het tegenwoordig gaat, er zijn maar weinig organisaties meer die honderd procent op SAP zitten, bijvoorbeeld. Met name vanuit FSM heeft IFS een goede positie, zoals we hierboven al aangaven. Dit jaar komt de boodschap echter toch anders over. Er lijken nu meer grote namen ook te kiezen voor andere onderdelen van IFS Cloud. Dat is het logische gevolg van de sterk op specifieke industrieën gerichte oplossing van IFS, aldus Roos. En zo zijn we weer bij de centrale insteek van IFS Unleashed dit jaar. IFS Cloud moet voor klanten een platform zijn dat best-of-breed combineert met best-of-suite.