PostNL bouwt aan eigen Mendix-capability voor soepele en innovatieve logistieke operatie

Abonneer je gratis op Techzine!

Met bijna 50.000 mensen die bij of voor PostNL werken en meer dan 17 miljoen Nederlanders als klant is IT bepalend voor de ontwikkeling van PostNL. Zo zetten we op grote schaal Mendix in om onze logistieke operatie soepel te laten verlopen. Hierbij zorgen verschillende applicaties er 24/7 voor dat er op de drukste momenten ruim 1,5 miljoen pakketten kunnen worden verwerkt. Om te blijven innoveren en onze klanten ook in de toekomst het beste te bedienen, zetten we een eigen Mendix-capability op. Dit zorgt voor een ingrijpende transitie waarbij we zelf de applicaties ontwerpen, bouwen en beheren en de externe capaciteit wordt afgeschaald. 

Ons pakketbedrijf is de afgelopen drie jaar razendsnel gegroeid. Dit vraagt veel van de logistieke operatie. Om steeds flexibeler en klantgerichter te worden, is een stevige IT-basis essentieel. De komende jaren zetten we daarvoor ook volop in op de technologie van Mendix. 

Er zijn al een aantal belangrijke applicaties gebouwd in Mendix, en dit wordt de komende jaren verder uitgebreid. Zo zijn alle depots in Nederland en België overgegaan op vernieuwde ordermanagement applicaties, ontwikkeld in Mendix. Mede door de hoogstaande technologie kunnen deze applicaties nu het veel grotere ordervolume aan. En dat is nodig, want de logistieke e-commerce wereld ontwikkelt zich in een razendsnel tempo. Door de pandemie is er een enorme groei in online winkelen, wat al maandenlang leidt tot topdrukte bij het pakkettenbedrijf.

Inhouse software bij PostNL

Momenteel werken we samen met verschillende partners die specialistische Mendix kennis leveren. Om sneller in te spelen op de ontwikkelingen vinden we het belangrijk dat onze eigen ontwikkelaars hun bedrijfskennis direct kunnen omzetten in code. Het primaire doel van het zelf in huis halen van die Mendix expertise – wat we intern het @Dev programma noemen – is dat PostNL zelfstandig kan opereren op gebied van software-ontwikkeling. Met eigen ontwikkelaars zijn we nog beter in staat de klantgerichtheid van onze organisatie te verbeteren. 

PostNL werft senior Mendix-ontwikkelaars

Ook zetten we stevig in op het werven en omscholen van mensen. Zo willen we uiteindelijk zo’n 30 senior Mendix-ontwikkelaars in huis hebben. Hiermee kunnen we het Mendix-platform en de nieuwe functies beter gebruiken om PostNL nog concurrerender te maken. Ook ontwikkelen we een talentpool, waarmee we mensen opleiden tot Mendix developer. Bijvoorbeeld door een samenwerking met het bedrijf Motopp waardoor gemotiveerde statushouders de kans krijgen om bij PostNL aan de slag te gaan als Mendix developer. Daarnaast geloven we ook sterk in de kracht van onze huidige medewerkers en zetten we sterk in op het faciliteren van hun ambitie om ontwikkelaar te worden.

We streven naar een situatie waarin de business ook zelf apps kan beheren en IT-teams zich kunnen richten op de ontwikkeling van nieuwe, meer specialistische zaken. Daarnaast is een belangrijk doel om in de nabije toekomst de hele logistieke keten te besturen met behulp van algoritmes. Zo hebben we recent ook een award winning algoritme geïntegreerd in een Mendix-oplossing waardoor we nu binnen 1,5 milliseconde kunnen voorspellen of een pakket dezelfde dag nog wordt aangeleverd. Daarmee kunnen we ook beter voorspellen wanneer de klant zijn pakket krijgt. Met dit soort innovaties gebouwd op Mendix kunnen we voorop blijven lopen in een markt die nooit stilstaat.

Dit is een ingezonden bijdrage van Jasper ten Hove, Manager Logistical e-commerce IT bij PostNL. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van Mendix.