Ontwikkelaars mogen niet zelf adverteren in Glass

Abonneer je gratis op Techzine!

Google heeft vannacht de specificaties van Google Glass bevestigd, alsook een companion-app en een API vrijgegeven. Uit de documentatie bij deze API blijkt dat ontwikkelaars niet mogen adverteren, noch kosten mogen rekenen voor de applicaties.

De API van Google Glass toont aan dat Glass wordt aangestuurd via een web-app. Diensten worden ‘geïnstalleerd’ door toestemming te verlenen om berichten op je Glass-timeline te plaatsen middels OAuth 2.0. Applicaties kunnen onder andere tekst, afbeeldingen en andere data via JSON-objecten en HTTP-aanvragen binnenhalen.

Opvallend is dat Google’s voorwaarden voor ontwikkelaars een totale beperking opleggen wat betreft het adverteren op Glass. Voor de applicaties mag bovendien geen aanschafprijs worden gerekend, ook digitale goederen of extra functionaliteit mogen niet aan kosten verbonden zijn. Het is dus nog de vraag hoe ontwikkelaars kunnen verdienen aan Glass, wellicht veranderen de voorwaarden nog voordat Glass commercieel beschikbaar komt.

Bovendien mogen ontwikkelaars hun applicaties niet op een andere manier verspreiden dan via de Google Mirror API Client Distribution Channel, tenzij Google daar expliciet goedkeuring voor verleent. Daarmee benadert Google de distributie van applicaties dus op een hele andere manier dan bij Android, dat een veel opener karakter heeft, wat als een van de speerpunten gezien kan worden.

Zie onderstaande video voor een uitleg van Google’s richtlijnen voor het ontwikkelen van applicaties. Extra video’s over de richtlijnen vind je in deze afspeellijst.