Eigenlijk zijn Microsoft en Salesforce elkaars grootste concurrenten op de CRM-markt (Customer relationship management) en toch gaan de bedrijven hun samenwerking verder uitbreiden. Microsoft omarmt steeds meer producten van concurrenten en biedt ze mogelijkheden om nauw samen te werken met het bedrijf, iets waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt. Salesforce gaat meer Office-producten integreren.

Met het aantreden van de nieuwe CEO bij Microsoft, Satya Nadella, heeft het bedrijf een grote verandering ondergaan. Microsoft wilde vroeger altijd alles zelf doen en deed zo min mogelijk met producten van concurrenten, dat is compleet veranderd. Microsoft heeft bijvoorbeeld Office beschikbaar gemaakt op iOS en Android, maar nu gaat het in de enterprisemarkt ook groter denken.

Microsoft had al een beperkte samenwerking met Salesforce sinds afgelopen mei maar gaat deze nu flink uitbouwen. Zo heeft Salesforce nu een app uitgebracht voor Outlook die samenwerk met Office 2013 en Office 365, maar ook de Salesforce 1 Mobile App voor Office.

Verder zullen Skype for Business en OneNote in de nabije toekomst worden geïntegreerd in Salesforce Lighting. Salesforce Lighting is de nieuwe gebruikersinterface die in verschillende Salesforce-producten wordt uitgerold. Verder zullen Office graph en Office Delve worden uitgerold in Salesforce zodat deze kunnen worden gebruikt in Salesforce-content.

Tot slot heeft Salesforce nog een Windows 10-app aangekondigd, zodat ook gebruikers met een Windows 10 Mobile-smartphone straks gebruik kunnen maken van Salesforce.

In mei gingen er nog geruchten dat Microsoft zou overwegen om Salesforce over te nemen voor maar liefst 55 miljard dollar. Dat lijkt vooralsnog niet aan de orde, maar wellicht dat er door deze intensieve samenwerking in de toekomst nog verandering in komt.