Google: Markt voor mobiele advertenties begint te groeien

Abonneer je gratis op Techzine!

Alphabet heeft zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt en de belangrijkste cijfers komen uiteraard van Google. Google is verantwoordelijk voor vrijwel alle omzet. De CEO van Google, Sundar Pichai liet weten dat de omzet het afgelopen kwartaal is toegenomen met 17 procent tot 20,257 miljard dollar, de meeste groei werd gerealiseerd met mobiele advertenties, die markt begint nu echter van de grond te komen aldus Pichai.

Helaas kunnen we in de kwartaalcijfers niet achterhalen hoeveel omzet Google precies haalt uit de mobiele advertenties, het doet hier ook geen uitspraken over. Op de balans staat wel een post met omzet uit alle advertentie-inkomsten, maar hier zitten de desktop-advertenties dus ook gewoon bij.

Pichai stelt echter dat Google’s grootste groei op dit moment uit mobiele advertenties komt en dat deze markt echt begint te groeien. Voor Google is dat goed nieuws, want het internet wat de afgelopen jaren steeds mobieler maar de advertentiemarkt heeft altijd enige tijd nodig om aan te haken op nieuwe platformen.

Google heeft verder weinig te klagen want ook de winst zat wederom flink in de lift richting de 5,35 miljard dollar. Google blijft verder investeren in allerlei nieuwe projecten die mogelijk in de toekomst flink gaan bijdragen aan Google’s omzet.

Denk bijvoorbeeld aan de zelfrijdende auto’s, maar Pichai sprak deze keer vooral over zaken als Machine Learning en kunstmatige inteliggentie. Ook daarin wordt door Google veel geïnvesteerd en de zoekmachine zal hier bijvorobeeld in de toekomst nog veel meer gebruik van gaan maken.

Wel komt er een spannende periode aan voor Google want het ligt de laatste tijd flink onder vuur bij de toezichthouders. In Rusland heeft de rechter zich al uitgesproken en zal Google de ruimte moeten geven aan fabrikanten om Android te gaan leveren met de Google Play Store maar zonder additionele diensten.

In Europa ligt die aanklacht nu op tafel en eist de Europese Commissie eigenlijk precies hetzelfde. Google kan in Europa echter nog reageren op de aanklacht en eventueel beroep aantekenen. Dat zal de komende maanden en misschien wel jaren nog een flinke strijd worden, die Google in het meest negatieve geval nog miljarden dollars aan boete gaat kosten.

Ook ligt er nog een onderzoek naar machtmisbruik door Google met de zoekmachine, door onder andere de eigen prijsvergelijker (Google Products) voor te trekken in de zoekresultaten.