2min

Tags in dit artikel

,

Er zijn meer dan 700 deelnemers uit 60 landen op de World Cyber Games. Het is behoorlijk professioneel georganiseerd, en met een logo dat een beetje aan de Olympische Spelen doet denken, trekt het veel mensen. De gamers nemen het in San Francisco tegen elkaar op voor een prijzenpot van maar liefst 2,5 miljoen dollar.

De World Cyber Games vormen het hoogtepunt van de virtuele veldslagen die gedurende het hele jaar worden uitgevochten door teams over de hele wereld. Het begint allemaal met online wedstrijden, aan de hand van die wedstrijden word bepaald wie naar de regionale toernooien mag. Daar word er om de regionale finaleplaatsen gestreden. De winnaars die mogen uiteindelijk hun land vertegenwoordigen op de Cyber Games.

In Zuid-Korea heerst een ware cultus rond de gametoernooien. De wedstrijden tussen topspelers brengen duizenden fans op de been, en worden door verschillende Koreaanse televisiezenders gevolgt. De spelindustrie hoopt dat dit enthousiasme na verloop van tijd ook de rest van de wereld aansteekt, maar dat zit er voorlopig nog niet in. Al is de cheque van 25.000 dollar voor de winnaar van het Warcraft-toernooi op de World Cyber Games niet mis.

Het is dat ook niet verwonderlijk dat de topspelers zich als echte atleten voorbereiden. "Je moet gezond eten, voldoende rust nemen en volledig geconcentreerd zijn", zo zegt Rasmus Simonsen, een Warcraft-expert uit Denemarken. "Je kunt niet zomaar wat uitproberen, een paar blikjes Red Bull drinken en dan op dit niveau spelen". Arvid Fekken, zijn tegenstrever uit Nederland beaamt dat.

Fekken oefent per dag minstens vijf uur als hij zich voorbereidt op een toernooi. Dit professionalisme komt de resultaten ten goede, want de Nederlanders wisten de meeste gouden medailles te verzamelen. Ze wonnen Unreal Tournament, Project Gotham Racing 2 en ze versloegen nog net de favoriet Korea in Warcraft III.

In 2000 startten de eerste World Cyber Games met een vertegenwoordiging uit 17 landen. Mede dankzij de media-aandacht, vooral in Azië, groeide de interesse voor het kampioenschap. Soms gaat het enthousiasme zelfs zo ver dat verschillende steden het tegen elkaar opnemen in een lobbycampagne om het gastheerschap in de wacht te slepen. De organisatie van het toernooi levert dan ook de nodige publicitaire voordelen op. "En je hoeft er geen peperdure stadions voor te bouwen", zo zegt de directeur van de Word Cyber Games.