‘Xiaomi mikt bij beursgang op waardering van 50 miljard dollar’

Abonneer je gratis op Techzine!

Xiaomi zou in gesprek zijn met investeringsbanken om naar de beurs te gaan, waarbij een waardering van 50 miljard dollar het doel is. Dat beweren althans bronnen van Bloomberg. Omgerekend komt het bedrag neer op meer dan 42 miljard euro. Het bedrijf zou van plan zijn om in 2018 daadwerkelijk de beursgang te realiseren.

Banken die de beursgang willen leiden hebben echter twijfels of de 50 miljard dollar gehaald kan worden. Sommige topmanagers zouden echter een andere doel hebben, waarbij er gedacht wordt aan 100 miljard dollar. De laatste investeringsronde stamt alweer uit 2014. Toentertijd werd Xiaomi gewaardeerd op 46 miljard dollar.

Doelen beursgang

Een succesvolle beursgang zou op zijn minst 5 miljard dollar kunnen opleveren. Dit bedrag zou hard nodig zijn om verder uit te kunnen breiden. Vermoedelijk is de uitbreiding bedoeld om in andere landen actiever te worden. Het Chinese merk investeerde agressief in retailwinkels in India, waar Xiaomi na drie jaar de marktleider geworden is.

Anderzijds kan de beursgang wellicht zorgen voor wat stabiliteit binnen het personeelsbestand. In januari zag het merk nog Hugo Barra, een voormalig Google-bestuurder, vertrekken naar Facebook. Barra was drieënhalf jaar werkzaam binnen Xiaomi.

Achtergrond Xiaomi

Tegenover Bloomberg gaf het bedrijf aan niet te willen reageren op zaken over de beursgang. Eerdere informatie toonde aan dat de stap in de tweede helft van 2018 plaats zou vinden. Een specialist verklaart tegenover het persbureau dat de 50 miljard dollar niet zo’n gekke waardering is. De markt voor techbedrijven is momenteel namelijk in trek, met in het bijzonder bedrijven met Chinese roots.

Xiaomi werd lang gezien als één van de meest veelbelovende startups, maar vorig jaar had het bedrijf het wat moeilijker. De verkopen bleven achter op concurrenten. In het eerste kwartaal zou Xiaomi vijfde zijn wat betreft Chinese telefoon verschepingen, concludeerde IDC. Onder meer Oppo en Vivo wisten goede banden te smeden met retailers in kleine Chinese steden en gemeenschappen.