Google gebruikt kunstmatige intelligentie voor hoe organisaties AI optimaal kunnen inzetten

Google heeft een rapport naar buiten gebracht waarin aangegeven wordt hoe social impact-startups, non-profits, beleidsmakers bij overheden en academici machine learning kunnen gebruiken om de grootste problemen van de mensheid aan te pakken. De conclusies werden gemaakt aan de hand van kunstmatige intelligentie.

Het rapport is het resultaat van een analyse van ruim 2.600 applicaties voor de Google AI Impact Challenge ter waarde van 25 miljoen dollar. De applicaties komen uit 119 landen. De Google AI Impact Challenge is een wereldwijde oproep voor projecten die kunstmatige intelligentie willen gebruiken om de mensheid te dienen.

De conclusies werden getrokken met behulp van kunstmatige intelligentie. Hiervoor zette de techgigant Natural Language Processing (NLP) en clustering analysis-technieken in om de inzendingen te bekijken en ze intern te beoordelen, schrijft Venturebeat. De analyses op basis van kunstmatige intelligentie werden aangevuld met interviews met ontvangers en deelnemers van de impact challenge.

Samenwerkingen beginnen

Het rapport van Google identificeert een aantal uitdagingen voor bedrijven en organisaties. Zo raadt de techgigant  bedrijven en organisaties aan om te gaan samenwerken om ontslagen van personeel te verminderen en resources te combineren. Zo richtten ruim dertig inzendingen zich op het gebruik van kunstmatige intelligentie om plagen in de agricultuur te identificeren en managen. Daardoor ontstaat dus dubbel werk, aldus het onderzoek.

Daarnaast kan samenwerking helpen bij uitdagingen bij het labelen van data en het verzamelen van data. Zo hebben inzendingen voor crisisreacties, economische versterking en equality een grotere kans dat ze te weinig waardevolle datasets hebben. Projecten in de gezondheidszorg, milieu en het onderwijs hebben waarschijnlijk wel toegang tot de benodigde data.

Te weinig ervaring

Verder ontdekte Google dat er te weinig ervaring is bij het uitrollen van systemen voor kunstmatige intelligentie. Dat komt overeen met de bevinding dat 55 procent van de non-profit- en 40 procent van de for-profit-inzendingen geen eerdere ervaringen hadden met kunstmatige intelligentie.

Het rapport stelt verder dat er regelmatig een slecht begrip is van wat de grenzen van kunstmatige intelligentie zijn en wat er nodig is om een project van concept naar afronding te brengen.