2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Google en Yahoo, samen goed voor zo´n 80% van alle zoekopdrachten blijven grotendeels overeind door de advertenties op hun zoeksites. Auditbureau Fair Isaac doet nu een onderzoek naar de klikfraude die met deze manier van adverteren kan worden toegepast.

De meeste adverteerders betalen niet voor de advertentie zelf, maar betalen per keer dat erop geklikt wordt een vast bedrag. Kunstmatig het aantal kliks laten stijgen is dan ook de laatste tijd steeds populairder geworden. Clickbots, scraper sites en andere methoden worden toegepast en zouden in totaal één vijfde van al de internetkliks vertegenwoordigen. Door deze "virtuele" kliks wordt op jaarbasis voor zo´n één miljard dollar gefraudeerd. Dit is zelfs meer dan het verlies door creditcardfraude in de Verenigde Staten.

Jessie Stricchiola, die al eerder betrokken was bij verschillende rechtszaken tegen zoekgiganten is nu ingehuurd door het bureau om de zaak te onderzoeken. Op het Search Engine Strategies congres in New York confronteerde ze de bedrijven met haar bevindingen. Ze gaf aan dat Google in zijn FAQ vorig jaar de regel "We detect most invalid clicks…" heeft gewijzigd in "Our goal is to detect…". Google reageerde hierop met de stelling dat ongeldige kliks enkel degene zijn die ze daadwerkelijk verwijderen, waardoor de FAQ nog steeds klopt.

Een fraudebestrijder van Google gaf ook aan dat dingen die goed kunnen zijn voor Google niet per se goed zijn voor hen. In januari kreeg Google van Standard & Poor’s een negatief advies voor het aandeel van de zoekgigant, en dinsdag daalde de beurskoers met maar liefst 7 procent nadat Google’s CFO reeds had aangegeven dat de omzetgroei zou dalen.