Onderzoeksbureau NPD meldt dat 48 procent van alle gekochte pc-games in 2009 in de Verenigde Staten door downloaden werden aangeschaft.

Naar schatting zijn 21,3 miljoen pc-games door download aangeschaft, dit tegenover 23,5 miljoen fysiek verkochte exemplaren. Daarmee is de digitale verkoop net iets lager dan de fysieke, maar de fysieke verkoop neemt elk jaar af.

Voor dit onderzoek verdeelde de NPD digitale gameverkopers in twee groepen: casual digital retailers en frontline digital retailers. De eerste groep is verantwoordelijk voor het aanbieden van toegankelijke spellen, zoals demo’s. De tweede groep biedt grote titels aan die zowel op internet als in de winkel beschikbaar zijn.

Er zijn echter steeds minder casual retailers, omdat de sociale netwerken die plaats daarvan innemen. "Het aantal gebruikers van spellen op sociale netwerken is het afgelopen kwartaal toegenomen tot 4,8 miljoen mensen in de Verenigde staten", zo vertelt Anita Frazier, analist bij NPD Group. "Dat laat zien dat de consument kleine en simpele spellen ook op deze manier raadpleegt."

Overigens is het niet zo dat gamers die digitaal games kopen evenveel geld uitgeven als gamers die dat niet doen. Veel digitale games zijn gratis of goedkoper. Digitale spellen nemen dan ook nog maar 36 procent van de omzet voor hun rekening in de Verenigde Staten.