Abonneer je gratis op Techzine!

Een onderzoek waar onder andere Microsoft en Intel aan hebben meegewerkt, toont aan dat advertenties binnen mobiele applicaties bijna driekwart van het stroomverbruik voor hun rekening nemen van de app. Een indirecte conclusie is dan ook dat gratis apps slecht zijn voor de accuduur van mobiele apparaten.

Onderzoekers van het Amerikaanse Purdue-instituut en Microsoft Research ontdekten dat driekwart van de gebruikte stroom door Angry Birds op een Android-toestel wordt verbruikt voor het verzamelen van persoonlijke gegevens, deze te uploaden en een gepersonaliseerde advertentie te tonen. Het spelen van de game zelf kost slechts 18 procent van de energie. Ook de 3G-verbinding is niet erg zuinig. Bij Angry Birds wordt deze verbinding zelfs langer opengehouden dan nodig is en zorgt voor een totaal van 28 procent van de totale energiebehoefte van de app.

Ook bij Free Chess en New York Times, twee andere Android-apps met advertenties, kwamen dezelfde resultaten naar voren. De energiemeting geeft een belangrijk inzicht volgens de onderzoekers. "Gratis apps spenderen slechts 25 à 35 procent van hun energie aan gameplay, maar 65 à 75 procent aan het volgen van gebruikers, uploaden van gebruikersinformatie en downloaden van advertenties."

Het doel van het onderzoek is vooral dat app-ontwikkelaars beter omgaan met het stroomverbruik van hun apps. De onderzoekers hebben software ontwikkeld waarmee onderzocht kan worden welke onderdelen van de Android-apps stroom verbruiken.