4min

BlackBerry Hub

De BlackBerry Hub is de belangrijkste applicatie van het BlackBerry 10-besturingssysteem en is dan waarschijnlijk ook een van de belangrijkste redenen om een BlackBerry 10-smartphone te kopen. De BlackBerry Hub is namelijk het centrale berichtencentrum van je BlackBerry-smartphone. Alle soorten berichten, of ze nou afkomstig zijn van BlackBerry- of Facebook Messenger, WhatsApp, gemiste oproepen, sms-berichten of e-mail, alles wordt in deze BlackBerry Hub verzameld.

Nu denk je wellicht, dat hebben we eerder gezien bij Hub-applicaties van bijvoorbeeld Samsung of HTC, waarvan, eerlijk is eerlijk, de werking in het verleden erg veel te wensen overliet. Op de een of andere manier werkte dat nooit vlekkeloos en ging dat vaak ten koste van de opmaak. Ook werden daarbij de applicaties van de fabrikant of dienstverlener buitenspel gezet.



BlackBerry heeft gekozen voor een andere benadering, die wel vlekkeloos werkt. Eigenlijk kan je de BlackBerry Hub op dit moment best vergelijken met de berichtencentra van Android en iOS die tevoorschijn komen als je die boven in het scherm naar beneden trekt, maar dan in een applicatievorm en een keer of 10 beter en sneller. Een ander groot verschil is dat de BlackBerry Hub meer een gecombineerde Inbox is, want alle berichten blijven ook staan, ook na het openen ervan. Op iOS en Android verdwijnen deze meldingen na het openen, bij BlackBerry dus niet. Op concurrerende platformen moet je er niet aan denken dat die meldingen blijven staan, maar de manier waarop BlackBerry het doet is helemaal niet storend.



Als je de Hub opent, zie je echt in één oogopslag al je binnengekomen berichten op volgorde van datum en tijd met bovenaan de allernieuwste. Met vetgedrukte titels laat de Hub weten welke berichten je nog niet hebt gelezen. Met een simpele druk op een item wordt vervolgens de achterliggende applicatie geopend die hiervoor nodig is; bijvoorbeeld WhatsApp of Facebook Messenger. In het geval van SMS-berichten of e-mails, wordt de BlackBerry Hub zelf gebruikt. Als er een andere applicatie aan te pas komt zoals WhatsApp, dan wordt meteen het berichtenvenster met de persoon in kwestie geopend en beschik je over alle opties die je normaal ook hebt in dat berichtenvenster. Je kan echter niet terug naar het hoofdscherm van WhatsApp, je schakelt dan meteen terug naar de BlackBerry Hub.

Hetgeen BlackBerry 10 zo goed maakt, zijn eigenlijk twee dingen, het eerste is dat de berichten blijven staan, waardoor je een goed overzicht hebt van alle communicatie die je de afgelopen dagen heb gevoerd. Het tweede is de snelheid waarmee het allemaal werkt. Als de Hub aangeeft dat er een WhatsApp-bericht is en je klikt daarop, dan is de app met het berichtvenster in een fractie van een seconde zichtbaar. Het werkt echt naadloos. Als je vervolgens terugveegt naar rechts, kom je meteen terug in de Hub en wordt WhatsApp weer afgesloten, wederom naadloos. Deze snelheid is echt ongekend hoog, in vergelijking met iOS en Android.



Wij schrijven deze review op basis van het gebruik van een BlackBerry Z10, het nieuwe high-end toestel van BlackBerry en daarop is de snelheid echt indrukwekkend. Als BlackBerry in de toekomst ook weer de midrange en low-end markt op gaat, is het even afwachten hoe vlekkeloos en snel het allemaal blijft werken. Maar op een high-end toestel is de BlackBerry Hub echt razendsnel en hierdoor ook enorm functioneel. Bij bedrijven als Apple en Samsung zal waarschijnlijk met veel bewondering worden gekeken naar de BlackBerry Hub, maar dezelfde ervaring bieden op een iOS of Android toestel zal geen makkelijk streven zijn. Het bouwen van één inbox zal het werk niet zijn maar de snelheid waarmee er kan worden geschakeld tussen de applicaties is echt niet makkelijk. Het zou ons ook niet verbazen als de ontwikkelaars van BlackBerry hier de nodige hoofdbrekens over hebben gehad. We kunnen wel stellen dat BlackBerry met de BlackBerry Hub echt puik werk heeft afgeleverd.

Tot op heden hebben we eigenlijk maar een minpunt gevonden aan de BlackBerry Hub en dat minpunt treedt op als je vanuit de Hub iemand een nieuw bericht wilt sturen via WhatsApp. Als je in de Hub op opstellen drukt, kan je namelijk wel kiezen voor een BBM- (BlackBerry Messenger), SMS-, e-mail-, Facebook Messenger-, LinkedIn- of Twitter-bericht, maar niet via WhatsApp. De integratie van WhatsApp is dus wel enigszins beperkt ten opzichte van BBM en Facebook. Mocht je echter veel met bepaalde personen WhatsApp’en, dan kan je altijd via een recent bericht verder chatten met deze persoon. Ook kan je altijd nog via de WhatsApp-applicatie een nieuw gesprek opstarten. Wellicht dat BlackBerry in de toekomst WhatsApp dezelfde mogelijkheid geeft als andere diensten, dat is even afwachten. Ondanks dit kleine minpuntje blijven we laaiend enthousiast over de BlackBerry Hub.