, ,

Grafische overtuiging

Leveldesign

De stap voorwaarts die BioWare zet met Mass Effect 2 is ook te merken in het leveldesign. Was deel 1 op sommige momenten eigenlijk te uitgebreid qua landschappen (denk aan de lege planeten die je verkende met de Mako), daar is Mass Effect 2 echt perfect. De levels zijn precies lang en groot genoeg, duidelijk en sfeervol. Elke locatie die je aandoet is anders dan diegene waar je al geweest bent. Groene koloniewerelden, grauwe ruimtestations of brandschone handelssteden, ze komen allemaal voorbij. Elk level is uniek en goed opgezet, zowel in esthetisch opzicht als in leveltechnisch opzicht. Enige puntje van kritiek is dat de omgevingen, op een aantal objecten zoals kistjes na, nog steeds onverwoestbaar zijn.

Audiovisueel juweeltje

Het houdt niet op bij het leveldesign, ook de personages zijn prachtig ontworpen en tot leven gebracht. Elk ras heeft zijn eigen looks, kledingstijlen, zijn eigen karakteristieke manier van bewegen, er is over alle details nagedacht. Het is duidelijk te zien dat het spel grafisch een verbetering is ten opzichte van het eerste deel. De personages zijn gedetailleerder, de omgevingen mooier en de soort waas die in het eerste deel over het beeld een hing is er niet meer.

Het eindigt niet met het zichtbare, ook op audiogebied is het spel fantastisch. Ik durf zelfs te stellen dat de voice-acting van Mass Effect 2 de beste is die ik tot nu toe in een spel ben tegen gekomen. Er zitten ontzettend veel dialogen in het spel en alles is met gevoel ingesproken. Het gekke praten van de Salarians, het gebliep van de Geth en de doordringende grommen van de Krogans komt allemaal levendig en overtuigend over. Ook de lipsync is erg goed, waardoor het geluid nu nog beter aan sluit op het beeld. Het hele spel druipt van de sfeer en mag als voorbeeld dienen voor andere games in het genre.

Minpuntjes

Toch zijn er wat dingen die nog beter hadden mogen, of moeten zijn. Zo is de AI af en toe niet te volgen, teamgenoten die uit hun dekking recht op de vijand aflopen, of gewoon geen dekking zoeken. Orders geven aan teamgenoten is redelijk waardeloos omdat ze meestal toch hun eigen gang gaan. Qua schieten zijn ze wel nuttig en ook hun krachten zijn extreem handig, maar regelmatig een teamgenoot verliezen doordat ze als kip zonder kop rondlopen is gewoon irritant.

Ook draait het in veel RPG’s om items en daar zitten er niet veel van in Mass Effect 2. Het is wel mogelijk om nagenoeg alle items te upgraden, maar het aantal verschillende items is erg laag. Denk hierbij aan gemiddeld drie verschillende wapens in elke categorie. Iets meer variatie was leuker geweest voor de verzameldrang. Ook zijn er redelijk weinig krachten in het spel, zo heb je als Soldier twee verschillende krachten voor je munitie en maar één kracht waarmee je van afstand vijanden kan bestoken. Gelukkig is er nog wel een upgrade waarmee je een kracht van een van je teamgenoten erbij kunt krijgen, maar toch voelt het een beetje aan alsof de krachten maar een minder onderdeel zijn van het spel.