, , ,

Software

De belangrijkste manier om de Wolfgang Air Music-set van content te voorzien is middels een iOS- of Android-toestel. Verder is er ook nog de JRiver-software waar ik later op terug kom. Opvallend genoeg wordt in de handleiding verwezen naar een applicatie van HiFi-specialist Linn genaamd Kinsky. Omdat er ook een eigen applicatie beschikbaar is gaan we echter eerst met die app aan de gang.

iOS-app

Voor Apple’s mobiele besturingssysteem heeft Wolfgang enkel een applicatie ontwikkeld op het formaat van de iPhone. De app kan je natuurlijk ook op de iPad draaien, maar dan is deze niet geschikt gemaakt voor de zee aan extra ruimte.

Om maar met de deur in huis te vallen, de Air Music-app is van dramatische kwaliteit en dat geldt voornamelijk voor de iOS-versie ervan. Start de app op en de kans is groot dat je binnen een halve minuut al weer naar het hoofdscherm van je iPhone zit te staren: de applicatie crasht te pas en te onpas. Het is overigens mogelijk dat dit komt door incompatibiliteit met iOS 6, maar Wolfgang heeft maanden lang de tijd gehad om te testen met iOS 6 en zou dit soort problemen dan ook al lang voor uitgave verholpen moeten hebben. Daar bestaan de bèta’s van iOS immers voor, Mocht iOS 6 de toedracht zijn van de crashes, dan heeft Wolfgang de zaken niet op orde, zo hard is de conclusie.

Als de applicatie even wel goed functioneert, heb je de mogelijkheid om een radiozender of UPnP-apparaat te kiezen als muziekbron. In een tweede scherm kan je kiezen welke streamer de muziek moet afspelen. Je kan er niet direct voor kiezen om beide systemen dezelfde muziek af te laten spelen, dat kan pas als de ene streamer al begonnen is met spelen. Het tweede systeem pakt het vervolgens op hetzelfde punt op. Een schoonheidsfoutje, zullen we maar zeggen.

Het is trouwens opvallend dat het niet mogelijk is om muziek via Apple’s eigen AirPlay-formaat te serveren. Wolfgang adverteert wel met de ondersteuning voor AirPlay, maar indien de techniek inderdaad ondersteund wordt, is dat slechts gedeeltelijk, want het is niet mogelijk om vanuit de Muziek-app van iOS zelf muziek af te spelen op de Wolfgang Air Music-set, wat een groot gemis is omdat het AirPlay-protocol mij tot nog toe enkel van positieve ervaringen heeft voorzien.

Het is in de iOS-app ook mogelijk om playlists aan te maken. Dit werkt op zich goed, maar als je tegelijkertijd met een ander apparaat de Wolfgang Air Music aanstuurt, is het niet mogelijk om deze afspeellijst in te kijken. De samenwerking tussen meerdere apparaten is sowieso zeer slecht, bijvoorbeeld omdat het maar zelden voorkomt dat het werkelijke muzieknummer dat momenteel wordt afgespeeld ook echt in beeld is.

Android-app

De Android-applicatie is qua uiterlijk aanzienlijk anders dan de iOS-app, wat ik persoonlijk geen goede zet vind. Liever blijft de boel qua functies en interface hetzelfde. De Android-app biedt net wat meer mogelijkheden, zoals het gebruik van de service MP3Tunes en AUPEO, een dienst die eveneens radiostreams verzorgt.

Door een bron van content en streamer te kiezen is het in principe mogelijk om geluid tevoorschijn te toveren, maar ook hier blijkt dat de Wolfgang Air Music-set vaak niet lekker functioneert. Het komt meer dan eens voor dat de verbinding met de streamers niet langer beschikbaar is en dan gebeurt er natuurlijk helemaal niks en zo blijft het aanmodderen.

JRiver Media Server 15

Met de Wolfgang Air Music-set wordt ook software van JRiver meegeleverd. Het gaat om JRiver Media Server 15, een programma dat ook los te koop is voor een prijs van ongeveer 50 dollar. Dat deze software dus gratis wordt meegeleverd is uiteraard een leuk extraatje.

Met JRiver Media Server wordt een database van mediabestanden opgebouwd. Als er eenmaal bestanden in de bibliotheek staan, is het mogelijk om afspeellijsten aan te maken en deze naar een UPnP-apparaat te versturen, zoals natuurlijk de Wolfgang Air Music-set.

Eigenlijk is deze software de enige optie om echt op een normale wijze geluid te versturen naar de audioset. Het lijkt er ook op dat de mobiele applicaties beter samenwerken met deze software en ook minder vaak crashen.