, , ,

LG heeft de Optimus G voorzien van een 13 megapixel camera, deze schiet video’s maximaal in 1080p-formaat. Een hoge resolutie is trouwens geen garantie voor kwaliteitsfoto’s. Met de focus op megapixels worden abstractere zaken als de lens, sensor en stabilisator vaak over het hoofd gezien terwijl die wel degelijk van belang zijn.

De camera-app oogt overzichtelijk. Links heb je enkele knoppen voor het wisselen tussen de camera’s, de resolutie en dat soort zaken. Er zijn in totaal vijf iconen, waarvan er vier te verwisselen zijn voor een heel scala aan opties. Rechts kan je wisselen tussen de foto- en videomode, een opname starten en een snelkoppeling naar de galerij waarin je ook de laatst genomen afbeelding kan zien.

Foto’s

De camera fotografeert in een formaat van 4.208 x 3.120 pixels. Bij het nemen van foto’s heb je de keuze om wijzigingen aan te brengen betreffende de flitser, helderheid, focus, scène, witbalans en het kleureffect. Verder kan je ook geotags toevoegen. Al met al niet bijzonder veel mogelijkheden, maar in principe is het voldoende.

Tijdens het nemen van foto’s valt wel op dat de camera niet snel is in vergelijking met wat we bij de concurrentie zien. Je neemt een foto en ongeveer een seconde erna kan je de volgende schieten.

Binnen, met goede belichting

Binnen, donker en met flits

Binnen valt de camera tegen. De foto met externe belichting is qua detail wel redelijk in orde, maar wel korrelig, een beetje donker en bovenal zijn de kleuren wel erg flets. De foto die genomen is met de flitser is in vergelijking daarmee een stuk beter, maar omdat de Optimus G de flitser niet gebruikt om vooraf scherp te stellen is de foto niet volledig scherp.

Buiten, van dichtbij

Buiten, op korte afstand

Buiten presteert de Optimus G aanzienlijk beter. De foto van dichtbij is eigenlijk in vrijwel alle opzichten prima in orde. Geen ruis, voldoende scherpte, helder, maar de kleuren hadden nog wat diverser kunnen zijn. De foto van de auto is helaas wel weer wat minder goed. Op zich staat de auto er goed op, maar het witte gebouw aan de linkerkant loopt helemaal over in de lucht. Het lijkt er op dat de camera moeite heeft met grote verschillen in contrast.

Buiten, op lange afstand

Zelfde standpunt, volledig ingezoomd

Die problemen komen ook terug in de volgende foto, van veraf genomen en volledig uitgezoomd. De voorgrond is veel donkerder dan zou moeten zijn. De ingezoomde foto is al helemaal een drama, voor een 13 megapixelcamera vind ik dit zeer teleurstellend. Foto’s van smartphones waarbij is ingezoomd zijn nooit erg goed, maar dit is wel heel slecht, vooral als je bedenkt dat dit de beste foto was uit een rits foto’s die ik van hetzelfde onderwerp heb genomen.

Video’s

Bij het schieten van een video zijn de opties natuurlijk wat minder uitgebreid dan bij het nemen van foto’s. De gebruiker krijgt de mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen betreffende de helderheid, witbalans en het kleureffect. Ook bij video’s kunnen geotags worden toegevoegd.

De geschoten video is aardig, maar niet meer dan dat. De stabilisator levert goed werk af, maar de auto’s rijden niet bijzonder vloeiend voorbij en de camera probeert de belichting en focus soms aan te passen, met matig resultaat.