2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Inleiding

Motorola is een hele tijd weggeweest van de Nederlandse telefoon-markt. De laatste telefoons die echt aansloegen bij het Nederlandse publiek was de RAZR-serie van Motorola. Die telefoons hebben voor omzet en winst gezorgd bij het bedrijf. Motorola was toen echter ineens verdwenen: opvallend, want ze hebben een tijd lang vrijwel het grootste marktaandeel gehad. Die tijd is echter allemaal voorbij gegaan en ze verdwenen van het podium.

Concurrenten maakte daar gretig gebruik van: smartphones waren nog niet zo in trek. En enkel fabrikanten als RIM durfde zich daaraan te wagen. Het was een tijd die geregeerd werd door Nokia, Sony Ericsson, Siemens en Alcatel. Namen die nu deels van het podium zijn verdwenen. Daar staat tegenover dat Sony Ericsson recentelijk een come-back heeft gedaan met zijn X10, een op Android-gebaseerd toestel. Nokia doet zijn best tegenwoordig met Maemo en binnenkort Symbian^3, maar die moet eerst nog uitkomen.

De markt van tegenwoordig wordt beheerst door fabrikanten als Apple, HTC, RIM, Samsung en bedrijven die de featurephones en smartphones maken. Die zijn tegenwoordig in trek. Alles moet zo sociaal en zo veel mogelijk functie’s hebben.


Motorola heeft zich van het toneel laten verdwijnen, maar komt nu weer terug. Ze komt terug met de Motorola Milestone. Een telefoon wat zich profileert als smartphone en het ook is. Draaiend op Android 2.0 en Android 2.1, probeert Motorola weer voeten in aarde te krijgen. Maar lukt het Motorola om als oudgediende voeten in aarde te krijgen in een markt die geregeerd wordt door relatief nieuwe fabrikanten?

Ik zie relatief. De fabrikanten zijn namelijk niet volledig nieuw: HTC, Samsung en Apple zijn immers alweer enige tijd bezig. Apple is de nieuwste fabrikant op het gebied van mobiele telefoons en de 3G(s) is dan ook een booming-toestel. Verkoopt heel goed en HTC doet het ook zeer goed met hun zakelijke toestellen. Samsung doet het heel erg goed onder jongeren met toestellen als de Corby. LG probeert hiermee te concurreren en dat lukt op zich ook wel, LG richt zich eveneens op een wat jonger publiek. Dan hebben we die vreemde eend in de bijt: RIM (Research in Motion). Al sinds jaar en dag bezig met smartphones. Populairste fabrikant op de zakelijke markt, want BlackBerry heeft zich bewezen als een stabiel en snel platform. RIM doet het nu ook steeds beter op de consumentenmarkt, waar ze ook beginnen op te komen. Vooral PING!’en is nu natuurlijk razend populair.


Motorola moet zich bewijzen in een toneel dat volledig veranderd. Kan zij de regie weer in handen krijgen, of niet? Je leest het in deze review.