, , ,

Hoe zit het met…

Als je de graphics voor het eerst ziet, zou je zeggen dat ze niet om over naar huis te schrijven zijn. Vooral objecten die dichtbij zijn, zien er niet heel erg speciaal uit. Misschien zelfs wel lelijk. Het zijn juist de grote gebieden in de game die uitblinken dankzij een speciale technologie.

De game gebruikt namelijk een opgefriste Doom 3-engine die gebruik maakt van de techniek MegaTexture. MegaTexture gebruikt in plaats van meerdere kleine textures één grote texture. De relevante delen worden alleen geladen wanneer dat nodig is, waardoor de laadtijden een stuk korter zijn en het detailniveau een stuk groter. Deze technologie is door id Software ontwikkeld.

Niet alleen de graphics, ook de besturing is vrij uniek. En dan bedoel ik vooral de besturing van voertuigen. Bij het besturen van bijvoorbeeld een auto is niet de rechtertrigger gas geven, maar de linkerstick. Bij een auto werkt dit nog wel, maar bij het vliegen van een helikopter werkt het erg onhandig. Dan is namelijk de rechtertrigger stijgen en dalen en de linkerstick gas geven en remmen en dat is erg wennen en onlogisch.

Het wisselen van wapens en gadgets werkt overigens wel makkelijk. Dit gebeurt gewoon via de linker- en rechterbumper en ook het richten gebeurt zoals in elke andere game. Hoewel het snel lopen onnatuurlijk aanvoelt en ook het superver springen erg vreemd is, kan ik niet anders zeggen dat het wel fijn is om je snel voort te bewegen en het spel zo meer actie krijgt.

Het geluid is echter niet echt overtuigend. De explosies hebben niet zo’n groot effect als normaal en ook de machinegeweren knallen niet zoals ik gewend ben van andere shooters. Iets minder hard dan anders. Verder zijn er ook vrij weinig achtergrondgeluiden te horen.