Insight: IT in Retail

In deze insight zoomen we in op hoe de retail IT inzet. Deze sector heeft in rap tempo technologie geïmplementeerd in fysieke winkels. Ook heeft de retail werk gemaakt van het opzetten, onderhouden en optimaliseren van webwinkels. Veel bedrijven actief in deze sector kunnen simpelweg niet meer zonder IT.

Fysiek en digitaal


Voor het draaiend houden van een fysieke winkel is veel hardware en software nodig. Logische basisonderdelen zijn een netwerk en de implementatie van securitytools, maar je kunt de efficiëntie bijvoorbeeld ook verhogen met handscanners, slimme camera's en zelfscankassa's. Ook software kan erg handig zijn voor de retail. Denk aan productregistratiesystemen, boekhoudpakketten of voor een groot retailmerk een uitgebreid ERP-pakket.

Winkelketens zijn in toenemende mate ook afhankelijk van online dienstverlening. Consumenten willen digitaal goederen en diensten kunnen aanschaffen. Voor sommige, vaak wat nieuwere, retailmerken geldt zelfs dat ze uitsluitend online nog zaken doen. In het opzetten van zo'n website en digitale omgeving gaat veel werk zitten. Een website bouwen volgens de MACH-architectuur en een chatbot maken die op het merendeel van de klantvragen antwoord heeft, zijn enkele onderdelen van goede e-commerceomgevingen. Een interessante nieuwe ontwikkeling voor winkelketens is spatial computing. Hierdoor kunnen klanten die online shoppen bijvoorbeeld met augmented reality kijken of een nieuw product in hun interieur zal passen.

Deze special van Techzine behandelt daarom verschillende aspecten van IT in retail. Wat kunnen IT-leveranciers die een significante rol spelen in de retailsector betekenen? Onder andere Salesforce, Freshworks, Zebra Technologies, Manhattan Associates en commercetools komen voorbij.

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrieven*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Merendeel consumenten ziet dat AI winkelervaring verbetert

Merendeel consumenten ziet dat AI winkelervaring verbetert

Frontline copilots, spraakgestuurde wearables en vraagvoorspelling zijn enkele opties om retail aantrekkelijker te maken. 69 procent van de consumenten verwacht ook dat AI hun winkelervaring verbetert. Dat blijkt uit onderzoek van Zebra Technologies. Ook decision makers zijn overtuigd: 85 procen... Lees meer

date2 maanden geleden
Nieuwe API van Bol geeft adverteerders meer flexibiliteit

Nieuwe API van Bol geeft adverteerders meer flexibiliteit

Bol gaat in de zomer een nieuwe API voor adverteerders introduceren. Met API v11 kan men op een eenvoudigere en gerichtere manier reclamecampagnes opzetten. Ten opzichte van API v10 zijn er behoorlijk wat wijzigingen. Zo komen de features voortaan overeen met de Bol-portal voor adverteerders. Ge... Lees meer

date2 maanden geleden
commercetools Foundry maakt retail-deployment 30 procent sneller

commercetools Foundry maakt retail-deployment 30 procent sneller

commercetools heeft Foundry geïntroduceerd. Met de nieuwe oplossing kunnen B2C-retailers een stuk sneller hun producten online aanbieden. Het bedrijf borduurt voort op de expertise die men bij klanten als Woolworths, River Island en Bang & Olufsen heeft opgebouwd. De nadruk bij de aankondig... Lees meer

date3 maanden geleden
FedEx gaat data-driven e-commerceplatform ‘fdx’ bouwen

FedEx gaat data-driven e-commerceplatform ‘fdx’ bouwen

De Amerikaanse pakketbezorger FedEx gaat het e-commerceplatform 'fdx' bouwen voor zijn diensten. Hiermee kunnen bedrijven hun volledige shopping-logistiek van A tot Z uitvoeren en afhandelen. Met de komst van het platform wil FedEx het voor klanten mogelijk maken vanuit één enkele omgeving een... Lees meer

date3 maanden geleden
Salesforce ondersteunt retailers met Einstein 1 Platform-updates

Salesforce ondersteunt retailers met Einstein 1 Platform-updates

De nieuwe Salesforce-tools helpen retailers door klantgedrag inzichtelijk te maken en content te creëren. De features maken gebruik van het Einstein 1 Platform, dat data van retailers en klanten koppelt aan LLM's. Zo komt er een uitbreiding voor Einstein Copilot, genaamd Einstein Copilot for Sh... Lees meer

date3 maanden geleden
Hoe zet je data en AI optimaal in als retailer?

Hoe zet je data en AI optimaal in als retailer?

Alle retailers hebben data waarmee ze een concurrentievoordeel kunnen behalen. De truc is om de optimale waarde uit deze data te halen. Dit kan tegenwoordig uitstekend met behulp van AI. Een pragmatische aanpak is hierbij cruciaal. De retailmarkt heeft een roerige periode achter de rug. Corona h... Lees meer

date5 maanden geleden
E-commerce app Node biedt hoge privacy en security

E-commerce app Node biedt hoge privacy en security

De nieuwe e-commerce app Node moet online shopping voor zowel verkopers als consumenten makkelijker maken en ook veiliger. Dit geheel zonder accounts en/of het opslaan van persoonlijke data. Volgens ontwikkelaar I Own My Data (IOMD) is Node de eerste e-commerce app die een balans geeft tussen ma... Lees meer

date6 maanden geleden
Freshworks blijft flexibel en toegankelijk, ook met AI

Freshworks blijft flexibel en toegankelijk, ook met AI

Techzine was afgelopen maand op bezoek bij Refreshed '23 in Den Bosch, waarbij klanten van Freshworks op de hoogte werden gebracht van de laatste ontwikkelingen rond het Freshworks Neo-platform. Ook woonden we een roundtable bij waarbij vertegenwoordigers van bedrijven in verschillende sectoren hun... Lees meer

date6 maanden geleden
Salesforce biedt commerce-assistent die altijd presteert

Salesforce biedt commerce-assistent die altijd presteert

Salesforce heeft tijdens zijn Connections-event in Chicago Marketing GPT en Commerce GPT gepresenteerd, twee nieuwe oplossingen gebaseerd op generatieve AI. Hiermee geeft Salesforce meer invulling aan zijn GPT-initiatieven die het eerder dit jaar al toonde. Vandaag introduceert het de marketingassi... Lees meer

date11 maanden geleden
Shopify introduceert Commerce Components toolkit

Shopify introduceert Commerce Components toolkit

Shopify heeft zijn cloudgebaseerde toolkit Commerce Components geïntroduceerd. Met de softwaretools kunnen vooral grotere bedrijven eenvoudiger en sneller online winkels opzetten, zo is de bedoeling. Shopify biedt met de introductie van de toolkit al zijn bestaande oplossingen individueel aan. ... Lees meer

date1 jaar geleden