Facebook laat bedrijven adverteren op basis van offline gedrag consumenten

Business
Facebook laat bedrijven adverteren op basis van offline gedrag consumenten

Op basis van je internetgedrag worden specifieke advertenties vrijwel altijd al weergegeven. Maar adverteerders weten ook wel dat gedrag verder gaat dan alleen het internet. Advertenties die toegespitst worden op offline gedrag, wordt nu ook langzaamaan realiteit. Facebook heeft nieuwe tools ontwikkeld voor zijn adverteerders, die kijken naar je locatie en activiteiten op je smartphone.

“Bedrijven vragen al langer om manieren om te kunnen begrijpen hoe hun digitale advertenties voor hogere offline waarde – waar de meeste verkopen plaatsvinden – kunnen zorgen,” aldus productmanager Gabriel Francis in een statement tegenover CNet. Dat kunnen bedrijven met deze nieuwe mogelijkheden dus eenvoudig inzien.

Online advertenties, offline gedrag

Als je de Facebook-app toestemming hebt gegeven om je locatiegegevens bij te houden, zal het bepaalde bedrijven toestaan zich op je te richten als je in hun fysieke locatie bent geweest.  Stel dat je naar de Bijenkorf bent geweest, kan het binnen het nieuwe systeem van Facebook dus zo zijn dat je dan advertenties van de winkelketen te zien krijgt.

Tegelijkertijd kan het ook voorkomen, dat je bepaalde advertenties niet te zien krijgt, als je naar een winkel geweest bent. Bepaalde winkels hebben immers ook advertenties, gericht op nieuwe klanten. Aangezien Facebook duizenden bedrijven wereldwijd toegang geeft tot de winkelbezoeken van gebruikers, kan je overal in de hele wereld dit soort advertenties te zien krijgen.

Controverse

De manier waarop Facebook adverteert is al enige tijd controversieel. Eerder deze maand bleek nog dat het bedrijf voor 100.000 dollar aan advertenties verkocht had aan Russische accounts, die vervolgens nepnieuws rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen verspreidden.

Daarnaast ontdekte ProPublica kortgeleden dat adverteerders zich specifiek op antisemieten kunnen richten. Dat was mogelijk door de automatisch gegenereerde advertentiecategorieën van het bedrijf. COO Sheryl Sandberg liet recent nog weten dat ze het “afschuwelijk en teleurstellend” vindt en dat Facebook er alles aan doet om dit soort zaken te voorkomen.