Atlassian geeft Opsgenie reeks aan nieuwe functies

Atlassian heeft Opsgenie een reeks aan nieuwe functies gegeven. Opsgenie is een platform dat engineers een melding geeft als er storingen zijn bij websites en diensten. De dienst krijgt met de update onder meer automatiseringsfuncties.

Opsgenie kan vanaf nu een oogje houden op de cloud-diensten waar een organisatie op vertrouwt en administrators op de hoogte stellen als er een storing is, schrijft Silicon Angle. Daarnaast kan het platform in bepaalde situaties zelfstandig corrigerende acties ondernemen dankzij een nieuwe tool waarmee IT-teams een vooraf gedefinieerde workflow kunnen opstellen, om veelvoorkomende problemen automatisch af te handelen.

Ook krijgt het platform een nieuwe integratie, waarmee Atlassian hoopt de dienst te onderscheiden van concurrenten als Splunk en PagerDuty. Met de update komt namelijk ook een connector voor Jira Software, de projectmanagementtool van het bedrijf, waarmee administrators automatisch een to do-item kunnen toevoegen aan de werkruimte van een team, mocht er een nieuw technisch probleem ontdekt zijn.

Opsgenie

Opsgenie kwam in september vorig jaar in handen van Atlassian, na een overname van 295 miljoen dollar. Het platform wordt gebruikt door administrators om op de hoogte gesteld te worden van technische problemen, zoals applicatie-storingen. Ook wordt het platform gebruikt om details te beheren, zoals welk teamlid welk probleem moet afhandelen.

Na de overname werd aangekondigd dat Atlassian hiermee een nieuw product voor het management van informatiediensten wil maken, genaamd Jira Ops. Dat programma moet IT-professionals helpen bij het volgen van storingen en downtime zoveel mogelijk voorkomen.

Atlassian ging met de overname ook meer concurreren met ServiceNow. Verschil tussen de twee bedrijven is dat Atlassian zich op kleine teams met ontwikkelaars binnen grotere ondernemingen richt, waarbij de onderneming het team laat beslissen of ze gebruikmaken van de diensten. ServiceNow richt zich juist meer op op de verkoop van grotere overeenkomsten met topmensen binnen een bedrijf.