Cicero bedenkt strategieën en onderhandelt met menselijke spelers om bordspel Diplomacy te winnen.

Meta maakte de AI-toepassing onlangs bekend. Cicero is volgens Meta de eerste AI-toepassingen die beter presteert dan mensen in Diplomacy, een populair bordspel van Hasbro. De regels zijn vergelijkbaar met Risk.

Cicero werd getraind op de webversie van het spel, webDiplomacy.net. Volgens Meta scoorde de AI-toepassing gemiddeld twee keer hoger dan menselijke spelers. Cicero bereikte de top 10 procent van alle regelmatige spelers.

Onmogelijke uitdaging

Bordspel Diplomacy werd in het verleden beschouwd als een onmogelijke uitdaging voor AI. Spelers moeten elkaars doelen en gedachtegang begrijpen om te kunnen winnen.

Deelnemers maken complexe plannen, bedenken strategieën en onderhandelen met medespelers. Een AI-toepassing moet menselijke medespelers zien te overtuigen om samen te werken.

Het succes van Cicero is dan ook opmerkelijk. De AI-toepassing is taalvaardig genoeg om te onderhandelen. Meta beweert dat veel medespelers liever samenwerkten met Cicero dan menselijke deelnemers.

Cicero

Cicero is een combinatie van AI-modellen voor strategische redenatie (zoals Deepmind AlphaGo) en natural language processing (zoals OpenAI GPT-3). Tijdens elke pot voorspelt Cicero hoe andere deelnemers zullen handelen op basis van de speltoestand en gespreksgeschiedenis.

Vervolgens bedenkt de AI-toepassing een strategie. De strategie wordt uitgevoerd met behulp van een taalmodel dat menselijke gesprekken nabootst. Zo coördineert Cicero met andere spelers.

De aankondiging van Meta eindigt op een ambitieuze noot. “Stel je een videospel voor waarin de non-player characters (NPC’s) kunnen plannen en praten zoals mensen”, aldus de organisatie.

“We zijn enthousiast over het potentieel op dit gebied en kijken ernaar uit om te zien hoe anderen voortbouwen op het onderzoek.”