3min

Tags in dit artikel

, , , ,

Een van de grootste tekortkomingen van Apples nieuwe iPad, volgens gebruikers van onder andere Techzine, is het ontbreken van Flash-ondersteuning. Tijdens de keynote van afgelopen woensdag werd ook duidelijk dat Flash-ondersteuning niet op het apparaat aanwezig is, maar de promotie-afbeeldingen van Apples ‘nieuwe creatie’ doen anders vermoeden.

Apple toont in de promotie-afbeelding van de Safari-browser van de iPad een artikel van The New York Times getiteld ‘The 31 Places To Go In 2010’. Onder het artikel wordt, middels Flash, een fotopresentatie weergegeven. Op zichzelf niets bijzonders ware het niet dat bij het bezoeken van hetzelfde artikel in bijvoorbeeld de Safari-browser van de iPhone de melding weergegeven wordt dat Flash vereist is voor het afspelen van deze fotopresentatie.

iPad promotie-afbeelding met Safari

In bovenstaande promotie-afbeelding van Apple lijkt het echter alsof Flash gewoon ondersteund wordt door de Safari-browser van de iPad, terwijl dat dat dus niet het geval is. Volgens AppleInsider zijn de foto’s van de iPad waarschijnlijk renderings en geen screenshots hoe het erop de iPad zelf uit zou komen te zien, maar dat neemt uiteraard niet weg dat Apple de illusie wekt dat Safari op de iPad ondersteuning voor Flash zou hebben.

iPad-demonstratie zonder Flash

Tijdens de keynote van afgelopen woensdag bezocht Apple-topman Steve Jobs, in zijn demonstratie, ook de website van The New York Times. Toen de topman echter naar een video navigeerde kwam het voor Mac- en iPhone-gebruikers welbekende blauwe legoblokje met vraagteken in beeld om aan te geven dat de vereiste plugin, in dit geval Flash, niet aanwezig is. Of dit opzettelijk was of per ongeluk, het maakte duidelijk dat de iPad geen Flash-ondersteuning heeft.

Fotopresentatie The New York Times

Dat Apple geen fan is van Flash, steekt het bedrijf bepaald niet onder stoelen of banken. Apple moedigt webontwikkelaars zelfs aan om zich ‘aan standaarden te houden’ en CSS, JavaScript en Ajax te gebruiken in plaats van Adobes Flash. "Kort gezegd is het onwaarschijnlijk dat de iPad Flash-support zal hebben als het over twee maanden verkrijgbaar is", zo stelt AppleInsider.

New York Times-pagina op iPhone (zonder Flash)

Adobe is niet blij met Apples negatieve houding tegenover Flash. Op Adobes Flash Blog zei ontwikkelaar Adrian Ludwig dat Apple ‘doorgaat met het opleggen van restricties voor zijn apparaten, die zowel uitgevers als consumenten beperken’. "En zonder Flash-ondersteuning hebben iPad-gebruikers geen toegang tot de volledige webcontent, waaronder 70 procent spelletjes en 75 procent video op het web."

Al sinds de introductie van de eerste iPhone probeert Adobe Apple over te halen om Flash-ondersteuning toe te staan op de iPhone, maar Apple houdt vooralsnog zijn rug recht. Critici denken dat Apple toe zal moeten geven aan Flash, maar de kans dat het bedrijf dat doet is klein. "De afwijzing van Flash en de omarming van alternatieven als HTML5 doet vermoeden dat de web-plugin waarschijnlijk niet op de iPad zal verschijnen", aldus AppleInsider.

Ook Daring Fireball’s John Gruber acht dit erg onwaarschijnlijk. Volgens hem wil Apple elke technologie van het iPhone OS in eigen beheer houden, zodat men aanpassingen kan maken als dat nodig is. Dit erkent Apple zelf ook. "Wij geloven in eenvoud, niet in complexiteit. Wij denken dat we de primaire technologieën achter de producten die wij maken zelf moeten beheren [..]", zei plaatsvervangend Apple-CEO Tim Cook vorig jaar juni, toen Steve Jobs met ziekteverlof was.

Apple heeft inmiddels zijn website aangepast. De video waarin Flash weergegeven werd, maakt nu duidelijk dat Flash niet ondersteund wordt. In plaats van de eerder genoemde fotopresentatie wordt nu het missende plugin-icoon weergegeven. De promotie-afbeeldingen zijn vervangen door andere afbeeldingen van de New York Times, die geen Flash-content bevatten.

iPad Safari-browser zonder Flash

Volgens 9to5Mac heeft Apple, na de berichtgeving van gisteren, meteen contact gezocht met Media Arts Lab, het advertentiebureau waarmee het bedrijf samenwerkt. Apple zou, volgens bronnen binnen het bedrijf, nadrukkelijk verzocht hebben om de video aan te passen.