4min

Tags in dit artikel

, , , , , ,

Het lijkt erop dat Adobe helemaal klaar is met Apple en zich niet langer zal richten op het mogelijk maken van Flash op de iPhone en de iPad. In plaats daarvan gaat het bedrijf zich richten op Android, zo blijkt uit een blogbericht van Mike Chambers, Flash platform product manager bij Adobe

Apple en Adobe liggen al geruime tijd met elkaar overhoop. Adobe deed er alles aan om ervoor te zorgen dat het mogelijk zou worden om Flash te draaien op de iPhone. De discussie over het nut van Flash laaide weer op nadat bleek dat de iPad Adobe’s technologie ook niet zou ondersteunen. CEO Steve Jobs van Apple liet tegenover een aantal medewerkers weten dat hij Flash ziet als een ‘stervende technologie’ en dat het onveilig, buggy en te zwaar is.

Recentelijk laaide de ruzie tussen beide bedrijven nog verder op, nadat Apple een policywijziging doorvoerde voor zijn App Store. Deze stelt dat applicaties voor de iPhone en de iPad alleen nog maar geschreven mogen worden in Objective-C, C, C++, of JavaScript. Dat betekent dat applicaties die geschreven zijn in onder andere Unity, Titanium, MonoTouch en met name Flash CS5, niet meer toegestaan worden in de App Store. Volgens insiders bereidt Adobe momenteel een rechtszaak voor tegen Apple, om deze wijziging terug te draaien, maar het is in ieder geval duidelijk dat Flash op de iPhone en iPad einde verhaal is.

Mike Chambers van Adobe laat in een blogbericht namelijk weten dat hij er helemaal klaar mee is. Volgens hem moeten ontwikkelaars die hun in Flash CS5 ontwikkelde app reeds in de App Store hebben staan, er rekening mee houden dat Apple binnenkort hun applicaties verwijdert. Volgens Chambers is er dus ook niet langer een reden om nog verder te gaan met Flash voor de iPhone en de iPad, hoewel de Flash CS5-tool nog wel gewoon de mogelijkheid zal houden om te ontwikkelen voor Apple’s apparaten.

Chambers steekt zijn frustraties over het beleid van Apple niet onder stoelen of banken. Volgens hem voldeed Flash CS5 altijd aan de licentievoorwaarden van Apple, maar de plotselinge uitsluiting van de tool komt niet als een verrassing voor hem. "Zoals wel meer iPhone app-ontwikkelaars hebben gemerkt, moet je er altijd op voorbereid zijn dat Apple je ontwikkeling ineens, en blijkbaar zonder enige reden, een halt toe roept of restricties oplegt", aldus Chambers. In zijn relaas verwijst hij ook naar het feit dat Apple niet langer andere advertentienetwerken op de iPhone toelaat dan zijn eigen recent geïntroduceerde iAds-systeem.

Volgens Chambers is het doel van Flash altijd geweest om verder te kijken dan één browser, platform of apparaat. "Het leuk Flash-spelletje dat je gemaakt hebt kan eenvoudig op meerdere apparaten en platformen uitgerold worden", aldus Chambers. Apple is juist op het tegenstelde uit, zo vindt Chambers. "Apple wil ontwikkelaars binden aan hun eigen platform en vervolgens allerlei restricties opleggen zodat het moeilijk is om de applicatie ook op andere platformen uit te rollen", aldus Chambers.

Chambers is echter van mening dat al het werk voor de iPhone niet voor niets is geweest. Volgens hem is aangetoond dat er geen enkele technische reden is waarom Flash niet kan draaien op de iPhone en dat ontwikkelaars er goed presterende en goede content mee kunnen ontwikkelen. Alle kennis die opgedaan is met het verbeteren van Flash voor de iPhone zal volgens Chambers nu gebruikt gaan worden voor Android.

Dat Adobe zijn hoop nu uitgerekend op Google vestigt is niet verrassend, ook Google kan het de laatste tijd niet zo goed meer vinden met Apple. Tijdens het gesprek van Steve Jobs met een aantal medewerkers, waarin hij Flash een stervende technologie noemde, meldde hij ook dat Google er op uit zou zijn om de iPhone te ‘vermoorden’. Volgens Jobs moest Google zich niet bemoeien met de telefoonmarkt, Apple had zich tenslotte ook niet op de zoekmarkt begeven. Recent begaf Apple zich echter wel op een terrein waar Google momenteel de baas is, namelijk de advertentiemarkt.

Daarvoor gaf Google al een signaal richting Apple af door de integratie van Flash in Chrome te verbeteren. En het lijkt er nu dus ook op dat de samenwerking van Adobe en Google voor wat betreft Flash op Android intensiever gaat worden. Volgens Chambers is het voor Flash CS5-ontwikkelaars kinderlijk eenvoudig om hun iPhone-app om te zetten naar een Android-app, volgens hem zijn een aantal ontwikkelaars daar al druk mee bezig en zijn de eerste resultaten veelbelovend.

Persoonlijk zal Chambers zijn focus volledig verleggen van de iPhone naar Android. Hij zal zijn iPhone-applicaties, waaronder AS3 Reference Guide en Timetrocity niet meer bijwerken. Zijn applicaties Pew Pew en Bacon Unicorn Adventure zullen spoedig naar Android komen. Hij wil naar eigen zeggen niet langer meewerken aan het gesloten systeem dat Apple aan het maken is, volgens hem is dat slecht voor de industrie, ontwikkelaars en consumenten. Hij is van mening dat open platformen de toekomst hebben, maar is tegelijkertijd ook enthousiast over het uitrollen van Flash Player 10.1 en Adobe AIR 2.0 op platformen als Palm OS, Windows Phone 7 en BlackBerry OS.

Het is niet te verwachten dat Apple ineens zal zwichten voor de ommekeer van Adobe, het bedrijf heeft tenslotte zijn hoop gevestigd op HTML5. Maar momenteel wordt er nog maar weinig gedaan met deze taal en vooralsnog zijn er nauwelijks websites of applicaties die werken met HTML5 en dezelfde ervaring bieden als Flash. Duidelijk is wel dat de toon gezet is en dat we de komende jaren een keiharde concurrentiestrijd op dit gebied kunnen gaan verwachten.