, , ,

De camera-applicatie van de Xperia T is er een van Sony zelf, niet de standaardsoftware die Google in Android steekt. Op het scherm wordt linksboven de cameramode weergegeven, hier kan bijvoorbeeld ook aangegeven worden dat een panoramafoto gemaakt moet worden. Daaronder staat het optiemenu waar verschillende instellingen aangepast kunnen worden.

Aan de rechterzijde kan geschakeld worden tussen foto- en videomode. Verder zit hier ook de sluiterknop en een snelkoppeling naar de galerij, waar de laatst genomen foto’s duidelijk zichtbaar zijn. Door op het zoekveld te drukken kan de camera scherp stellen op een bepaald gedeelte van het beeld.

Opvallend is dat Sony er voor heeft gekozen om de fysieke sluiterknop ook vanuit de slaapstand te laten functioneren. Druk je deze langdurig in dan zal de camera ontwaken en direct een foto nemen. Dat is op zich een praktische functie als je ergens snel een foto van moet maken, maar het zal ongetwijfeld veel broekzakfoto’s opleveren. Het was misschien handig geweest als Sony iets gedaan had met de nabijheidssensor van het toestel. Eventueel is deze functie in het cameramenu uit te schakelen of aan te passen.

Foto’s

Bij het maken van foto’s kunnen instellingen aangepast worden betreffende het aantal megapixel, de flitser, de zelfontspanner, glimlachdetectie, geolabels, opnamemode en het sluitergeluid.

Binnen, met goede belichting

Binnen, met slechte belichting en flitser

Buiten, van dichtbij

Buiten, van enkele meters afstand

Buiten, van veraf

Buiten, van veraf en ingezoomd

Al met al vind ik het detail van de camera van de Xperia T tegenvallen. De camera van de Xperia S lijkt beter te presteren dan die van de Xperia T en dat is natuurlijk krom. Echter, ook uit de vergelijkingstool van GSMArena blijkt dat het vorige vlaggenschip gewoon betere foto’s schiet. De kwaliteit van de camera schiet ook tekort in vergelijking met de Samsung Galaxy S III en de Apple iPhone 5. De HTC One X scoort ongeveer even goed.

Video’s

Bij het maken van video’s kan gekozen worden uit opties betreffende scènes, videoresolutie, fotolicht, zelfontspanner, scherpstelmodus, lichtwaarde, witbalans, lichtmeting, beeldstabilisatie, geolabels, microfoon, opnamemodus en het sluitergeluid. Opvallend genoeg zijn dit dus meer mogelijkheden dan bij het maken van foto’s. Normaliter is dit juist het tegenovergestelde.

Qua geluid is de video van de Xperia T aardig in orde. De camera heeft in sommige gevallen wel wat last van de wind, maar het waaide ook erg hard op de dag van opname. En verdere opzichten ben ik niet zo tevreden over de opname. Het is duidelijk dat Sony het 13 megapixelverhaal voornamelijk als marketingpraatje gebruikt want de camera springt er allesbehalve uit. Het detail is niet zo hoog als je zou wensen en de stabilisator lijkt ondanks de inschakeling ervan wel volledig afwezig te zijn.

Dan is er ook nog het moment op ongeveer 0:03 waar de vrachtwagen voorbij rijdt. De camera maakt ineens een rare beweging naar rechts alsof de vrachtwagen kortstondig gevolgd wordt.